Interview: Antoinette Beumer en Fedja van Huet
Biosagenda.nl in gesprek met de cast van Loft
16 december gaat de film Loft in première. Biosagenda.nl sprak met regisseur Antoinette Beumer en acteur "Fedja van Huet".
8-12-2010 Door: Bioscoopagenda
De mannelijke cast van Loft. (c) Arjo Frank, 2011
Dank voor je hulp.
Loft is een remake van de gelijknamige Belgische film uit 2008, geregisseerd door Erik Van Looy. In België was de film een zeer groot succes. De film was de best bezochte Belgische film aller tijden en stootte daarmee Koko Flanel van de eerste plaats.
Biosagenda.nl aan Antoinette Beumer: De Gelukkige Huisvrouw was succesvol in de bioscoop en Loft was in Belgie ook zeer succesvol. Brengt dit nu een bepaalde druk met zich mee?
Antoinette Beumer (AB): 'Ja dit brengt wel wat druk met zich mee. Toen de 'Gelukkige Huisvrouw' uitkwam was die druk er ook omdat net Komt een vrouw bij de dokter uit was gekomen en dat was ook een succesvolle boekverfilming. Ook ik had Carice van Houten gekozen voor de hoofdrol dus er waren nogal wat verwachtingen.
De reden dat Loft in België zo succesvol was omdat het een samenwerking was tussen Erik van Looy en Bart de Pauw. In Nederland zou dit hetzelfde zijn als Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw samen een film zouden gaan maken. De andere reden voor het succes in België is dat het script heel slim in elkaar zit. Daarnaast zitten er hele goede acteurs in. Maar ik probeer me niet teveel van die druk aan te trekken.'
Loft gaat over vijf mannen die samen een loft (appartement) delen waar ze maitresses mee naar toe nemen. De vijf mannen worden gespeeld door "Fedja van Huet", Jeroen van Koningsbrugge, Barry Atsma, "Chico Kenzari" en Gijs Naber.
Biosagenda.nl aan Fedja van Huet: De vijf mannen in deze film hebben allemaal een eigen karakter. Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat dit overkwam als een echte en geloofwaardige vriendengroep?
Fedja van Huet (FvH): 'Ik denk dat dat te maken heeft met dat we elkaar in het dagelijks leven allemaal al kennen. Ik ken Jeroen [van Koningsbrugge red.] al van 1995. Barry en Chico zitten ook bij Toneelgroep Amsterdam en Gijs ken ik van Theatergroep Hollandia. Dus die vriendschap was niet zo moeilijk om vorm te geven. Anders was het misschien stroever gegaan en had je dat misschien ook gezien. We hebben veel lol gehad. Ondanks dat het een serieus verhaal zie je het plezier wel in de ogen. Antoinette had het ook heel goed voorbereid. Ze had allemaal biografieën geschreven met daarin ook de verhoudingen tussen de mannen. Tussen mij en Barry Atsma bijvoorbeeld is een soort strijd. Ik ben dan meer dan de moraal ten opzichte van de player die Barry is.'
Antoinette Beumer:
"Het decor stortte in en we vielen ..."
Biosagenda.nl: De stad Amsterdam speelt een belangrijke rol in de film op het gebied van architectuur. Waarom heeft u juist voor Amsterdam gekozen en waarom voor moderne architectuur?
AB: 'Omdat de film zich vooral binnen afspeelde wilde ik voor de rest van de film grote en weidse shots kunnen maken. Daarnaast was hoogte heel belangrijk. Dit moet uitbeelden dat de personages zich verheven voelen boven de wereld. Daarom hebben ze een loft op de bovenste verdieping van een gebouw en zitten ze op een dakterras te eten. Het Muziekgebouw aan 't IJ is voor weidse shots heel geschikt en dit gebouw zit dan ook in de film.
Als je voor moderne architectuur kiest dan is misschien Rotterdam in eerste instantie een logischer keuze. Maar ik woon in Amsterdam en zie in de moderne architectuur een nieuw Amsterdam ontstaan. Als je in het centrum gaat filmen met grachten en bruggetjes kan een film al snel Pietje Bell achtig worden.'
Tijdens het maken van de film gebeurde er een ongeluk waarin Antoinette Beumer en cameraman Danny Elsen ernstig gewond raakte. Zo brak Beumer haar kaak en enkele vingers.
AB: 'In feite stortte het decor in waardoor we naar beneden vielen. Het gaat nu naar omstandigheden goed alhoewel ik nog steeds aan het revalideren ben. Ik had een gebroken kaak en enkele gebroken vingers. Ik blijf hier waarschijnlijk wel last van houden maar ik kan gelukkig wel gewoon functioneren. '
FvH: 'Ik stond ernaast. Het was zo snel. Ik stond er vlakbij en ik hoor een krak en daar ligt opeens een halve crew te kermen. Het was een heel raar moment. Het was een fractie van een seconde en er gaat van alles door je heen. Die avond zit je opeens thuis en denk je hoe gaat dit nu met planning? Gaan we de film nog wel afdraaien? Het maken van een film heeft een spanningsboog. Je agenda is ingevuld en iets heeft een eindpunt. Dus je neemt een stap terug. Daarna moet je je weer opladen en bedenken waar je ook alweer was gebleven. Uiteindelijk heeft het maar een week stilgelegen.'
Fedja van Huet:
"Een film moet een ziel hebben ..."
Biosagenda.nl: Loft is een remake van een Vlaamse film. Wat is het grootste verschil tussen de Nederlandse en Vlaamse versie?
AB: 'Het grootse verschil zit hem in de personages. Ik wilde de personages herkenbaarder maken voor de kijker. De kijker moet denken dat dit hem ook kan overkomen. Ook heeft humor een grotere rol gekregen in deze film. Ik vind herkenbaarheid belangrijk in mijn films. '
FvH: Tijdens het maken heb ik de Belgische film twee keer gezien. Ook omdat het scenario verwarrend kan zijn. Ik heb ook gekeken hoe Koen de Bouw de rol heeft ingevuld maar daar raak je niet van in de war. Ik heb weer een andere natuur van mezelf en die neem ik mee. Daardoor krijg je een andere interpretatie. Net zoals bij een klassiek toneelstuk iedere acteur zijn eigen invulling geeft.
Biosagenda.nl: Waarom gaan Nederlanders niet naar Belgische films en andersom?
AB: De Nederlandse en de Belgische cultuur liggen dicht bij elkaar en daarom zie je de verschillen beter. Je spreekt bijna dezelfde taal maar toch is het anders. Zweden is bijvoorbeeld zo anders dat je naar een Zweedse film kan kijken zonder dat je op de cultuurverschillen let. Omdat de verschillen tussen Nederland en Belgie kleiner zijn vallen ze juist meer op.
Fedja van Huet speelde in 2009 in de Duitse film Buddenbrooks. We vroegen hem naar zijn (buitenlandse) plannen.
FvH: ER zijn buitenlandse plannen maar het is moeilijk omdat ik vast zit aan Toneelgroep Amsterdam. Ik heb net de TV-serie 'Overspel' gedraaid. Dat gaat over een louche advocaat in het vastgoed. Je hebt een officier van justitie en op een gegeven moment gaat de advocaat vreemd met de vrouw van de officier van justitie. Maar ik wordt wel af en toe gevraagd voor Duitse projecten. Daar moet ik overigens wel gewoon auditie voor doen.
Biosagenda.nl: Wat maakt een goede film?
FvH: Een film moet een ziel hebben en die ziel ontstaat bij een goed scenario. Op de montagetafel krijgt de film een ziel en een ritme. Soms zie je dat een film net niet werkt omdat het ritme niet lekker loopt of het verhaal is niet sterk genoeg. Deze film heeft een waanzinnig scenario en het is heel mooi geschoten. Quirijn Foeken, redacteur BiosAgenda.nl
Links:
en abonneer je op onze nieuwsbrief.