compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 47 21-11 t/m 27-11
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > De week die alles veranderde in de filmwereld

De week die alles veranderde in de filmwereld

Afgelopen week kan weleens een keerpunt betekenen in de bioscoop- en filmwereld. Bioscopen moesten dicht omdat de kans dat bezoekers besmet kunnen raken met het corona-virus zelfs in een bioscoopzaal met maar 100 man te groot werd geacht. Sindsdien lijkt de anders zeer conservatieve filmwereld open voor experimenten.

Delen op facebook
We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

Zelfs tijdens WOII bleven de bioscopen en horeca open, het probleem was meer aanvoer van nieuw waar. Met de maatregel om in België alle horeca en bioscopen te sluiten, leek eerst vooral dat land te treffen. Maar in minder dan 24 uur besloot ook de Nederlandse regering zondagmiddag 17:30 dat ook in Nederland de horeca en de bioscopen dicht moesten binnen een half uur na de bekendmaking ("Bioscopen en horeca tot 6 april dicht"). Om zo snel na een aankondiging deze ook ten uitvoer brengen is iets dat meer past in oorlogstijd.


Inmiddels bleek ook in de VS in verschillende staten een uitgaansverbod te gelden en ineens realiseert de hele filmwereld zich dat alles veranderd is.

• De sluiting is niet voor enkele dagen of weken, zoals iedereen eerst dacht, maar voor maanden.

• Alle films die net gingen draaien of minder dan 3 weken draaiden gaan allemaal verlies lijden, want die drie weken hebben ze nodig om de investeringen terug te verdienen.

•Tegelijkertijd staat er ineens een file aan films die nog in première moeten, om al die films te gaan uitstellen wordt een enorm probleem wanneer de bioscopen weer open gaan.

• De films die momenteel worden opgenomen moeten op een later tijdstip verder (Opnames Zwaar Verliefd!2 stilgelegd).



DE CORONA IMPACT

Het publiek zit ineens thuis en zal online vertier gaan zoeken, maar de abonneediensten — zoals Netflix, Videoland en Amazon Prime — hebben doorgaans oude titels en series die er eigenlijk van uitgaan dat je heel veel vrije tijd hebt. De meeste mensen zitten thuis, maar zijn wel aan het werk. Het probleem van deze diensten is dat het heel grillig is tot hoe lang een film beschikbaar blijft.



De vraag naar films is ineens enorm en de betaaldiensten die doorgaans recentere verhuurfilms hebben die je per keer moet afrekenen — de zogenaamde video on demand (VOD) — worden ineens zeer aantrekkelijk. Als je toch al een abonnement hebt dan is een uitstapje voor een nieuwere titel bij Apple iTunes, Pathé Thuis, Rakuten, Interactieve TV van KPN ineens heel laagdrempelig.

Tot zo ver niets bijzonders maar door de corona-maatregelen wordt wat eerst ondenkbaar leek denkbaar, namelijk een film niet eerst in de bioscoop uitbrengen maar als premium huur-optie aanbieden. Maandag maakte NBC Universal bekend dat ze overwogen voor enkele filmtitels die net waren uitgebracht, zoals The Hunt (2020) — die maar één dag heeft gedraaid in New York en Los Angeles — als premium vod (pvod) uit te brengen (Nieuwe films Universal te streamen). Vanaf dat moment speculeert de rest van de wereld of dit wereldwijd het beleid wordt.

Vrijdagavond rond de lunch lanceert Pathé Thuis als eerste drie filmtitels als pvod. Voor de prijs van 2 bioscoopkaartjes kun je een film huren die eigenlijk nog in de bioscoop hoort te draaien en die op zijn vroegst over drie maanden in de reguliere verhuur zal komen (BREAKING: Universal films als PVOD beschikbaar).

FILMFESTIVALS
Afgelopen jaren is het aanbod aan filmfestivals enorm gegroeid, zo’n beetje elke filmgenre en bijna elke stad heeft zijn eigen festival. Het is dus niet verwonderlijk dat ook de filmfestivals ineens in de verdrukking komen: zo zal het filmfestival van Cannes uitgesteld worden, maar heel veel filmfestivals zijn accuut geschrapt.



Dit is een regelrechte ramp voor heel veel filmmakers. De grote festivals, zoals Cannes, functioneren meer als beurzen waar films verhandeld worden. Publicitair krijgen de grote films het moeilijk, maar het lukt wel om de grotere titels te verkopen. De obscuur aandoende films, die krijgen het zwaar, want een prijs bij zo’n groot festival betekent gratis aandacht en die valt ineens weg.
De kleinere filmfestivals bedienen vooral de filmhuisfilms en experimentele films, traditioneel de films die niet makkelijk een publiek vinden, maar kwalitatief vaak de moeite waard zijn. Voor deze filmmakers is het wegvallen van deze filmfestivals een regelrechte ramp, want een filmprijs is soms de enige manier dat zij een deel van de maakkosten terug zullen verdienen.
Het is ook niet vreemd dat deze festivals proberen online alternatieven te vinden, zoals Movies that Matter online {Filmfestivals afgelast of online}.

BIOSAGENDA VOOR ONLINE FILMS
BiosAgenda.nl transformeert zich tot de complete online gids voor alles wat filmgerelateerd is. Wat zij eerder gedaan hebben voor de bioscoopwereld: compleet en onafhankelijk zijn, willen ze nu ook voor alles wat online gebeurt. Op die manier willen ze de kijker helpen de beste keuze te maken en lanceren zij meerdere initiatieven zoals Top 10 VOD’s (BiosAgenda.nl lanceert Top10 VOD-titels), Top 10 Streaming, enz.


Deze week betekent een keerpunt in de filmwereld, of het een blijvende ontwikkeling is, is de vraag. De vanzelfsprekendheid om enkel films die eerst in de bioscoop te zien waren serieus te overwegen voor een Oscar is ineens minder vanzelfsprekend. Het is ook een soort van hernieuwde kennismaking van het publiek met films online en met concepten als VOD en PVOD. Eén ding is duidelijk: BiosAgenda.nl zal de kijker bijstaan om de juiste keuze te maken (Bioscoop Lockdown Survival Kit).

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.