'Mijn films zijn uiteindelijk hoopvol'
Regisseur Noah Baumbach was in Nederland om zijn nieuwe film While We're Young te promoten. BiosAgenda sprak met hem en dat leverde dit niet geheel spoiler-vrije interview op.
29-7-2015 Door: Quirijn Foeken
![Noah Baumbach (c) Remain in Light](https://biosagenda.nl/poster/film_20701_800_0_70.jpg)
Noah Baumbach (c) Remain in Light
Dank voor je hulp.
While We're Young vertelt het verhaal van Josh en Cornelia, een stel van in de veertig zonder kinderen. Als ze de twintigers Jamie en Darby ontmoeten worden ze meegenomen in hun wereld. De film vertelt op zeer grappige wijze hoe deze twee generaties van elkaar verschillen waarbij geen van beide wordt gespaard.
BiosAgenda: Mijn reactie op de film was dat ik vooral moest lachen om de jongere generatie. De hipsters met hun vinyl en oude apparaten. Was het de bedoeling om dat belachelijk te maken?
Noah Baumbach: 'Ik neem beide generaties op de hak maar tegelijkertijd voel ik genegenheid voor beide generaties. Je ontmoet het jonge stel door de ogen van het oudere stel. We zien Josh' adoratie voor Jamie's personage via Josh' personage en als dit halverwege de film omslaat dan is dat nog steeds vanuit het perspectief van Josh. Ik heb interessante analyses van de film gehad waarbij mensen mij vroegen waarom ik hipsters haat. En anderen vonden weer dat ik naar beide generaties toe even eerlijk was. Het hangt er vanaf wat jouw eigen achtergrond is. De ene analyse heeft daardoor niet meer gelijk dan de andere.'
BiosAgenda: In de film zien we hoe Jamie zijn documentaire manipuleert. Je besluit de film met de woorden 'he's not evil, he's young'. Is dat dan een commentaar op de jongere generatie?
'Charles Grodins personage [de vader van Cornelia...red] snapt volledig waarom Jamie deed wat hij deed. Voor mij is dat geen kenmerk van zijn generatie. '
BiosAgenda: Als de manipulaties van Jamie openbaar worden gemaakt door Josh lijkt niemand dat verder echt te interesseren. Zou dat in het echt ook gebeuren?
'Ja. Dat gebeurt vaak. Er zijn vele manipulaties in documentaires, ook in de klassiekers. Het saaie antwoord is dat het afhangt van de film. Het is een pact tussen de kijker en maker. Als je je belazerd voelt dan is dat iets anders dan als je een mooie ervaring hebt gehad die de essentie van een verhaal vertelt. Josh probeert Jamie te ontmaskeren omdat hij gekwetst is. Als blijkt dat niemand het iets kan schelen komt hij to the point: 'en ik dan?'. Voor Josh is het een persoonlijk verraad.'
BiosAgenda: Maar wat bedoel je dan met de uitspraak 'he's not evil, he's young'?
'Het is net als bij een puppy. Die moet je niet alleen laten in je huis. Als dan blijkt bij thuiskomst dat je hele huis is gesloopt moet je niet kwaad worden.'
BiosAgenda: De personages in je films hebben nogal wat overeenkomsten. In Greenberg zien we een muzikant die geen muziek meer maakt, in Frances Ha zien we een danseres die weinig danst en in While We're Young is Josh al acht jaar bezig met een documentaire.
'Maar ze doen die dingen allemaal wel. Ze zijn echter allemaal niet op het punt waar ze op hadden gehoopt. Ze hebben allemaal ideeën over hoe ze zouden moeten zijn, of kunnen zijn, of het is ze verteld wie ze hadden kunnen zijn. Als dat niet helemaal klopt met de realiteit dan is het lastig om je aan te passen aan die realiteit. De films zijn uiteindelijk allemaal wel hoopvol omdat de personages zich uiteindelijk wel aanpassen.'
en abonneer je op onze nieuwsbrief.