Filmcollege: Jazz in Film | Constant Hoogenbosch
speciaal programma
Pitch
In Jazz in Film doorbreekt Jazz - in de jaren 50, 60 en 70 - de composities en stijl van de Amerikaanse traditie, waarin bombastische, symfonische orkesten werden ingezet om de films muzikaal te begeleiden.
Aan de andere kant van de oceaan omarmen eind jaren 50 de filmmakers van de Nouvelle Vague de jazz op hun eigen wijze. Jazz wordt ook van meet af aan geassocieerd met het stedelijke leven, een wereld van misdaad, geweld en waanzin en de schaduwzijde van de zeden, promiscuïteit en femme fatales.
Aan de andere kant van de oceaan omarmen eind jaren 50 de filmmakers van de Nouvelle Vague de jazz op hun eigen wijze. Jazz wordt ook van meet af aan geassocieerd met het stedelijke leven, een wereld van misdaad, geweld en waanzin en de schaduwzijde van de zeden, promiscuïteit en femme fatales.
Filmcollege: Jazz in Film | Constant Hoogenbosch
bijzonderheden
Jazz is zeer sfeerbepalend in films en drukte een flink stempel op scores in de jaren 50, 60 en 70. Film en jazz hebben een bijzondere relatie.
Cultuurhistoricus en filmdocent Constant Hoogenbosch duikt in de boeiende wereld van de jazz in films, met voorbeelden uit films als A Streetcar Named Desire, The Man With the Golden Arm, Walk on the Wild Side, Paris Blues, A Charlie Brown Christmas, A Bout de soufflé, Ascenseur pour l’Echafaud, The Pawnbroker, Touch of Evil, The Pink Panther, Dirty Harry, Chinatown, Taxi driver en Leaving Las Vegas.
We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!
Dank voor je hulp.
Dank voor je hulp.