Interview Léa Fehner - Les Ogres
'Ik heb een hele rijke jeugd gehad'
Aanstaande donderdag komt de Franse film Les ogres uit. Deze film won in Rotterdam de VPRO Big Screen Award. BiosAgenda.nl sprak met regisseur Léa Fehner.
7-6-2016 Door: Quirijn Foeken
Interview Léa Fehner - Les Ogres
Dank voor je hulp.
Les ogres gaat over een theatergezelschap dat door heel Europa reist met hun Tjechov-stukken. De drama op en naast het toneel lopen dwars door elkaar heen. Als er een baby op komst is en een oude vlam terugkeert is het pas echt feest.
BiosAgenda: U baseerde de film op uw eigen jeugd. Kunt u daar wat over vertellen?
Lea Fehner (LF): 'Ik ben inderdaad opgegroeid in zo'n rondreizend theatergezelschap. Het verbaast me dit altijd de eerste vraag die gesteld word. Maar ik ga hem wel beantwoorden hoor! Ik had een hele vrolijke jeugd: mijn ouders besloten een theatergezelschap te beginnen in de jaren '90 toen ik toen tien was. Zij besloten de kinderen mee te nemen en met de caravans en de tent rond te reizen. Ze wilden het theater brengen op plekken waar het niet gebruikelijk is: op open velden of moeilijke wijken. Ik ben opgegroeid met veel fantasie. Dat komt door dat ik die theaterwereld zag maar ook omdat we hele tijd aan het rondtrekken waren. In elk dorp maakte ik weer nieuwe vriendjes. Ik heb een hele rijke jeugd gehad, heel intens.'
BiosAgenda: En wanneer besefte u dat er een film in zat?
LF: 'Er was een feest ter gelegenheid van het twintig jarig bestaan van het gezelschap. Het was echter een moeilijk jaar voor het gezelschap omdat één van de leden zijn kind was verloren, zijn zoon van acht jaar. Ondanks die gebeurtenis hebben ze toch besloten om dat feest door te laten gaan. Dat feest werd zo uitbundig gevierd: het eindigde in een groot gelag waar mensen op tafel dansten. Ik was daar heel geraakt door de manier waarop de mensen omgingen met deze rouw en verder gingen met het leven. Deze ogres, deze reuzen uit mijn jeugd, maakten er iets heel moois van. Ik wilde die uitbundigheid en saamhorigheid overbrengen in mijn film.'
BiosAgenda: Het valt mij op dat de figuren in uw film heel snel van de ene emotie in de andere schieten.
LF: 'Dat is ook hoe ik het meemaakte. Toen ik klein was zag ik steeds die stemmingswisselingen. Ik wilde dat de film een reis maakte langs de personages en de emoties. De film wisselt steeds van toon. Er wordt gelachen, er wordt gehuild, er wordt spot gedreven. Er is tragedie, er is lichtvoetigheid. Dat komt denk ik doordat het mensen zijn die gewend zijn om altijd in beweging te zijn en daardoor intenser in het nu leven. Daarom zijn ze in staat om heel snel van emotie te wisselen.'
BiosAgenda: Een voorbeeld die mij bij is gebleven is de veilingscène: er begint een ruzie, als reactie begint een man een vrouw te verkopen en dat is dan grappig. Maar dan wordt dat weer droevig. En dat allemaal binnen een minuut.
LF: 'Ja inderdaad. Ook de scene met het couscousgevecht begint als een ruzie en eindigt in een overdreven gevecht wat dan weer komisch is. Het is een beweging die heel snel gaat. Dat komt ook omdat die mensen een masker op hebben. Ze zitten altijd in het spel.'
BiosAgenda: Ze staan eigenlijk altijd in de theatermodus.
LF: 'Het zijn eigenlijk kinderen. Ik wilde ook vertellen dat je ook kind kan zijn als je volwassen bent. Als je kind bent kun je op het ene moment extreem huilen en een moment later weer heel blij spelen. En ook daarin kan je weer overdrijven.'
BiosAgenda: Wat mij ook opviel is dat de kinderen in deze film een beetje op de achtergrond leven. Zij zijn eigenlijk het publiek.
LF: 'Als kinderen hadden wij heel veel vrijheid en waren onafhankelijk. We leefden inderdaad een beetje aan de zijkant van de groep. Maar we konden daar ook onze eigen wereld creëren. We waren altijd heel erg onder de indruk van al die emoties van de volwassenen.'
BiosAgenda: Heeft u reacties gekregen van mensen van het gezelschap?
LF: 'Er was iemand die mij heeft bedankt omdat ze nu aan haar dochter kon laten zien wat voor gekke avonturen ze had beleefd met alle ups en downs. Mensen vonden dat ik het verhaal eerlijk had verteld.'
Les Ogres is vanaf 9 juni te zien in de bioscoop
en abonneer je op onze nieuwsbrief.