Interview Adam Driver – Paterson
'Ik vind Jim Jarmusch een van de beste filmmakers ter wereld'
Deze week komt Paterson van Jim Jarmusch in de bioscoop. Hierin speelt Adam Driver de gelijknamige hoofdpersoon; een buschauffeur die gedichten schrijft en zich vasthoudt aan een vaste routine. Biosagenda sprak Adam Driver tijdens het Toronto International Film Festival over deze rol, zijn verleden als marinier en natuurlijk Star Wars!
7-2-2017 Door: Michelle Iwema
Dank voor je hulp.
BiosAgenda.nl: Poëzie speelt een grote rol in de film. Had je hier al interesse in voor het maken van de film?
Adam Driver (AD): 'Om eerlijk te zijn, had ik geen relatie met poëzie voor deze film. Maar Jim heeft me een geweldige cursus daarin gegeven. Ron Padgett, William Carlos Williams, Frank O'Hara... Hij introduceerde hun werk aan mij en ik kende ze daarvoor niet. Ik ben sinds het afronden van de film niet meer zo ondergedompeld in de dichtkunst, vanwege tijdsgebrek. Mmm... dat is eigenlijk bullshit om te zeggen want je kan altijd tijd maken toch? Het is gewoon niet hetgeen dat ik normaal oppak om te lezen. Maar het was echt een plezier om meer over gedichten te leren toen we de film opnamen.'
Adam Driver in Paterson (c) IMAGINE Filmdistributie
BiosAgenda.nl: Het personage is heel introvert, hoe vond je dat toen je het script kreeg?
AD: 'Ik vond dat Jim heel veel lef had om een hoofdpersonage te creëren van wie de grootste dagelijkse activiteit bestaat uit luisteren en observeren. Hij vertrouwde erop dat dit genoeg cinematische inhoud bevatte om mensen geboeid te houden. En dat ze waarde zullen hechten aan wat dit personage denkt.'
'Je moet weten wat je rol is binnen een team'
BiosAgenda.nl: Het personage is een ex-marinier. Net als jijzelf.
AD: 'Na 11 september voelden de meeste mensen van mijn leeftijd een gevoel van patriottisme, vergelding en het gevoel iets te willen bijdragen. Toen ik vervolgens bij het leger ging realiseerde ik me dat het niet langer om die gevoelens ging, maar om het samenwerken als groep. Ik nam dat mee voor mijn acteerwerk want ook acteren is een team effort. De missie is in beide gevallen groter dan jijzelf. Je moet weten wat je rol is binnen een team en iemand anders vertrouwen om de leiding te nemen, zoals een regisseur of je leidinggevende. Dat dit personage marinier is, werd later toegevoegd. Dat hebben Jim en ik samen besloten te doen. Want hiermee doorbreek je de verwachtingen van het publiek over een personage. Dit personage is een buschauffeur dus die zal toch geen dichter kunnen zijn? Maar hij is wel een dichter maar tegelijkertijd ook iemand die vroeger in het leger diende. Maar geen van deze dingen is het enige dat hem als mens definieert. En dat is wat hem zo echt maakt.'
BiosAgenda.nl: Paterson heeft allemaal vaste routines in zijn dagelijkse leven. Houd jij ook van vaste patronen in je eigen dagelijkse leven?
AD: 'Absoluut. Maar als acteur leef je natuurlijk een heel nomadisch leven. Momenteel verblijf ik in Atlanta voor opnames [Logan Lucky] en nu ben ik hier [in Toronto]. Ik ga Atlanta binnenkort weer verlaten. Ik was zes maanden in Londen, daarvoor een tijdje in New York... Je gaat dan automatisch verlangen naar een zelf aangebrachte structuur in je leven. Ik snap dat verlangen dus goed. Dat is ook iets dat je kan aanbrengen op werkvlak. Het gevaar aan teveel structuur is alleen dat je probeert teveel controle te hebben. En dan kan je juist de controle verliezen. Maar ja, controle is eigenlijk slechts een illusie.'
'Er zit een soort unieke ironie en humor in'
BiosAgenda.nl: Wat verbaasde je aan het samenwerken met Jim Jarmusch?
AD: 'Hij is nog steeds geïnteresseerd om meer te leren en gaat er niet vanuit dat hij het antwoord al weet. Terwijl hij al zoveel heeft bereikt. Toch wil hij van jou weten hoe je over iets denkt en ideeën uit blijven wisselen. Ik denk dat je Jim leert kennen als je naar zijn oeuvre kijkt. Er zit een rode draad door al zijn werk heen zelfs als de films enorm van elkaar verschillen. Maar er zit een soort unieke ironie en humor in en dat zie je in al zijn werk terug. Hij is ook een van de grappigste mensen die ik ooit heb ontmoet. Hij houdt van samenwerken en creëert een sfeer op de set, die ervoor zorgt dat je elke dag niet kan wachten om weer te gaan filmen. Het gaat bij hem nooit om een individu, maar om het ensemble.'
BiosAgenda.nl: Jim Jarmusch zei in Cannes dat hij Paterson heeft gemaakt als antidote tegen de grote actiefilms. Was dat voor jou ook een reden om ja te zeggen, na in een grote film als Star Wars te hebben gespeeld?
AD: 'Haha, zei hij dat? De hele reden dat ik ja zei, was Jim. Hoe groot of klein de film was, maakte mij daarbij niet uit. Ik vind Jim Jarmusch een van de beste filmmakers ter wereld en daarom zei ik ja.'
BiosAgenda.nl: Op je cv springt Star Wars er natuurlijk tussenuit als een enorm project. Was dat voor jou een droomrol?
AD: 'In de aanloop ben je daarmee bezig en dan probeer je het van je af te zetten om te zorgen dat je de klus geklaard krijgt. Toen ik op de Star Wars set aankwam, dacht ik vanbinnen natuurlijk “oeeeh!!” maar als je de film kijkt ga je natuurlijk niet aan mij zien dat ik ontzettend happy ben om daar rond te lopen. Hopelijk zie je dat niet aan me tenminste! Maar het uiteindelijke acteerwerk is hetzelfde als elke andere film. Verschil is dat de catering beter is op een grote film. En de trailers zijn zeker beter dan op kleinere sets! Toen ik werkte met "JJ Abrams" en had ik een geweldige unieke ervaring, net als bij Paterson. De een is natuurlijk qua schaal veel groter dan de ander, maar de manier van werken blijft voor mij exact hetzelfde.'
BiosAgenda.nl: Maar er komt bij een project als Star Wars vast wel meer bij kijken. Het zijn de weinige films waarvan men vooraf kan stellen dat het kaskrakers zullen en moeten worden.
AD: 'Ja dat is zo, er wordt ook veel meer promotie gedaan en ook op de set is alles luidruchtiger. In alles is het groter. Honderden mensen zijn er met elk andere taken. Er is zelfs iemand die als taak heeft om de blaadjes te borstelen, of om de lightsabers aan en uit te zetten. Het wordt dan al snel erg komisch. Er is gewoon veel meer tijd voor een film als dat dan een andere. Jims films zijn dan weer veel intiemer, waardoor je sneller werkt. Ik ben nu bezig met een project met Soderbergh en daar werken we ook snel. Het is een klein en intiem project dus bij zoiets kan je elkaar wel horen boven de setgeluiden uit.'
BiosAgenda.nl: Je bent ook te zien in Silence, hoe was het om met Scorsese te werken?
AD: Voor mij is Scorsese de top. Hij is iemand van je niet durft te dromen [dat je ermee mag werken]. Eigenlijk net als Jim. Scorsese's films zijn geweldig. En dan kom je op de set en is je impuls om te zeggen tegen de regisseur: “OK, ik zal alles doen wat je wil.” Maar dat is niet wat hij van je wil. Hij heeft je ingehuurd om je meningen te horen en hij wil dat je verantwoordelijkheid neemt voor wat je neerzet. Voor iemand die zoveel heeft bereikt en zo een enorme kennis heeft van film en filmgeschiedenis, verwacht je eerlijk gezegd een soort terechte dictatorschap op de set. Maar hij wil een samenwerking aangaan.
Voor mij was dat een enorme les. Er is altijd iets geks en vaderlijks dat gebeurt op sets: je begint de regisseur te willen pleasen. Maar dan moet je juist tegen hem rebelleren en verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet en soms van hij niet wil dat je doet. Want je wil even ontsnappen aan alles dat in je hoofd omgaat voor je rol. En juist dat vindt hij interessant. Hij is niet geïnteresseerd om jou te instrueren in wat je moet doen, want hij is net zo goed aan het uitvogelen wat werkt. Zo een gevoelige en samenwerkende energie is een geweldige manier van werken. En al deze mensen zoals Jim en Scorsese hebben een compleet andere manier om hetzelfde te bereiken. Maar het komt allemaal neer op samenwerken.'
'Ik heb ontzettend veel geluk gehad'
BiosAgenda.nl: Je hebt de afgelopen jaren met de ene na de andere grote regisseurs gewerkt. Binnenkort komt daar misschien Terry Gilliam bij (voor The Man Who Killed Don Quichote).
AD: 'Ik heb inderdaad ontzettend veel geluk gehad in de mensen met wie ik in zo een korte tijdsperiode heb mogen werken. Ik ben nu heel erg verwend. Want nu ik weet hoe het voelt om met hen te mogen werken, wil ik niks anders meer. Er is niks waar ik dat geluk aan kan toeschrijven. Ik ben gewoon op de juiste plaats geweest op de juiste tijd en was beschikbaar.'
BiosAgenda.nl: Wat hoop je in de toekomst nog te bereiken op acteervlak?
AD: 'Ik heb geen game plan. Ik hoop dat ik door kan gaan zoals het nu gaat en met geweldige regisseurs kan blijven werken. Dat ik onderdeel blijf van het vertellen van verhalen. Ik denk dus niet: ik ga alleen maar hoofdrollen of grote rollen spelen. Als er een geweldige bijrol langskomt, zeg ik daar ook ja tegen.'
en abonneer je op onze nieuwsbrief.