In gesprek met Eddy Terstall
'Filmmaken in Nederland is snelschaken'
Regisseur Eddy Terstall is momenteel bezig met de financiering van zijn nieuwe film DEAL. Voor deze film probeert hij via het zogenaamde crowd-funding aan het benodigde geld te komen. Biosagenda.nl sprak met hem.
13-5-2011 Door: Bioscoopagenda
Dank voor je hulp.
Eddy Terstall (ET): DEAL gaat over twee jongen mensen die elkaar kennen van de kroeg. Op een gegeven moment zitten ze wat te babbelen en het gesprek komt op prostitutie. Het meisje vraagt wat de jongen zou betalen als zij een hoer zou zijn. Naar aarzeling zegt hij 2000 euro. Dan zegt zij 'deal'. Ze besluiten uiteindelijk dit te doen en ze gaan een dagje naar Scheveningen. Dat wordt een hele spannende, rare en langgerekte nacht waar van alles in gebeurt.
Biosagenda: Het klinkt een beetje ongemakkelijk allemaal.
ET: Dat is ook het grappige. Het is een ongemakkelijkheids-komedie. Alles kost moeite, niets gaat zoals het gepland is en alles zit tegen.
Biosagenda.nl: Wat is afgezien van de financiering de status van de film op dit moment?
ET: Het script is af, er zijn zelfs twee versies. Er is een versie voor een korte film maar we hebben ook een versie voor een lange film. We horen van meerdere kanten dat het verhaal ook een speelfilm kan worden. Als het met financiering heel snel gaat laten we er ons niet van weerhouden om er een lange film van te maken. We willen hoe dan ook in juli gaan draaien: het is dus nog afwachten of we één of twee weken gaan draaien.
Biosagenda: Hoe wilt u de film uiteindelijk gaan vertonen? Komt de film in de bioscoop?
ET: De film wordt sowieso in Utrecht op het Nederlands Film Festival vertoond. We hebben natuurlijk geen mega budget dus we moeten even kijken wat we kunnen regelen. De film komt in het begin ook zeker niet online. We willen hem eerst draaien in de bioscoop en we willen ook kijken of we hem ook op TV kunnen laten zien. Ik wil dat zo veel mogelijk mensen hem zien. Internet is heel leuk maar ik vind dat een film ook gewoon op TV moet.
´De financiering in Nederland is vrij karig`
DEAL wordt gefinancierd door het zogenaamde crowdfunding. Op de site Cinecrowd.nl kan iedereen een bijdrage storten voor dit project. Als er genoeg geld is opgehaald kan de film ook daadwerkelijk gerealiseerd worden.
Biosagenda: Wanneer hoorde u voor het eerst van Cinecrowd en crowd-funding?
ET: Ik werd gebeld door De Pers en ze vroegen of ik daar iets over het initiatief wilde zeggen. Ik vond het wel een interessant iets voor kleinere projecten: dat je snel iets met behulp van het publiek kan financieren. Toen werd ik gebeld door Cinecrowd zelf en ze vroegen of ik zelf ook misschien een filmpje had. Dat had ik niet, maar ik ben toen gaan schrijven en heb dat op die site gezet. Je weet maar nooit, dacht ik.
Biosagenda: Hoe wordt normaal gesproken een film gefinancieerd?
ET: Je schrijft een synopsis. Daar gaat je producent mee naar het Filmfonds en daar vraag je schrijfsubsidie aan. Dan moet je proberen een publieke omroep te vinden. Dus het Filmfonds geeft een deel en de omroep geeft een deel. Dan ben je er nog niet. Dan moet je nog proberen de rest bij elkaar te krijgen via de distributeur of via pre-sales van PayTV. Dat is een proces van jaren: bij Simon duurde dit drie jaar.
De financiering in Nederland is vrij karig als je het vergelijkt met andere EU lidstaten. Per hoofd van de bevolking krijg je veel minder subsidie voor een film. Dat gaat nog minder worden en daarbij ben je ook afhankelijk van de publieke omroepen en die krijgen het ook moeilijk.
'De filmindustrie is succesvol. Dat is iets anders dan de filmcultuur'
Biosagenda: Toch is de Nederlandse film het afgelopen jaar redelijk succesvol geweest met een paar hits.
ET: De filmindustrie is succesvol. Dat is iets anders dan de filmcultuur. Voor de Nederlandse markt zijn films met veel bekende Nederlanders erin, films over criminelen, boekverfilmingen en kinderfilms succesvol. Het zou leuk zijn als de filmcultuur daar van mee kan profiteren. Wat ik interessant vind zijn de zogenaamde crossover films zoals je die in Duitsland ziet. Gegen die Wand en Good Bye, Lenin!: intelligente films voor een groot publiek. Ze gaan over maatschappelijke thema's maar het zijn geen elitaire, navelstaarderige films maar stevige recht-toe-recht-aan films. In Nederland is daar nu geen ruimte voor. Het is of de kwetsbare filmhuisfilm van bijvoorbeeld Nanouk Leopold of het is een kaskraker als Dikkertje Dap the Movie met Jantje Smit in de hoofdrol.
Om zijn project een extra boost te geven heeft Eddy Terstall nu Eddy's Twitflicks in het leven geroepen. Via Twitter kan iedereen een idee voor een korte film aandragen en Eddy Terstall maakt met zijn binnen 48 uur een filmpje. Als men tien euro stort, krijgt men een filmpje van tien seconden. Stort men 60 euro, dan krijgt men een filmpje van een minuut.
´De filmmaker in mij heeft zich stierlijk verveeld`
Biosagenda: Hoe past DEAL in uw oeuvre? Is er een typische Eddy Terstall stijl en zo ja: hoe past deze film daar in?
ET: Het prettige van deze film vind ik dat er veel 1-op 1 scènes in zitten. Dat film ik liever dan achtervolgingen of scènes met veel mensen op de set. Ik film liever de subtiele dingen. Hoe kijkt iemand? Hoe zegt iemand iets? Ik hou gewoon erg van spel en dialogen. Dit is dan een romantische komedie wat ik al een tijdje niet heb gedaan. Het gaat een beetje richting van “Hufters & Hofdames” op. Het is niet maatschappelijk betrokken of zoiets maar het is wel een echte auteursfilm.
Biosagenda: U heeft al een tijdje geen film meer gemaakt. In 2007 stond u voor het laatst op de set. Moet u nu weer opstarten als filmmaker?
ET: Nou ik heb me helemaal het schompes geschreven aan scripts. Voor Deal heb ik twee scenario's geschreven die ik erg leuk vind. Dat zijn “'69” over babyboomers en “Stalk” over stalkers. Die twee behoren echt tot mijn betere scenario's. Dus ik ben heel druk met filmmaken geweest maar voor de buitenwereld is dat totaal onzichtbaar.
Nu sta ik weer op de set te werken en dat is heel leuk. Je bent weer iets aan het maken. Je bent met acteurs bezig en je bent kadertjes maken: film maken. Dat is echt lang geleden. Té lang geleden. De filmmaker in mij heeft zich stierlijk verveeld.
Biosagenda: Is het net als fietsen, dat je het nooit verleerd?
ET: Het automatisme is er wel even uit. Dat je bijvoorbeeld kleine foutjes maakt in decoupage bijvoorbeeld. Ook de snelheid is er uit. In Nederland is filmmaken vooral haasten. Je hebt weinig tijd dus je moet door rammen. Dat is wel weer een beetje wennen. Dat was ook toen ik nog commercials maakte. Daar kan je twee dagen filmen voor een stuk van dertig seconden en bij speelfilms moet dat vier, vijf keer zo snel. Het is het verschil tussen schaken en snelschaken: speelfilms maken is snelschaken.
Links:
en abonneer je op onze nieuwsbrief.