De Amerikaanse droom in Amsterdam-Noord
In gesprek met Sam de Jong, regisseur van Prins
Donderdag 25 juni komt de Nederlandse film Prins uit in de bioscoop. BiosAgenda sprak met regisseur Sam de Jong over esthetiek, Nederlandse film en de aankomende Amerikaanse release.
23-6-2015 Door: Quirijn Foeken
Regisseur Sam de Jong, Copyright 2015 ArjoFrank Fotografie
Dank voor je hulp.
Prins vertelt het verhaal van de vijftienjarige Ayoub (“Ayoub Elasrie”) die opgroeit in Amsterdam-Noord. Hij is verliefd op de mooie Laura (“Sigrid Ten Napel”). Tijdens zijn pogingen om Laura toch voor zich te winnen, loopt Ayoub de criminele Kalpa tegen het lijf. Hij wordt, met zijn knalpaarse Lamborghini Diablo, de afleiding waar Ayoub naar smacht. Prins draaide eerder op het filmfestival in Berlijn en wordt in augustus in Amerika uitgebracht.
BiosAgenda: De film valt op door het rijke kleurgebruik. Wat was jouw esthetische visie op de film?
Sam de Jong: 'Ik wilde graag een kleurrijke film maken. Het is een film over jongens in een achterstandswijk die iets moois proberen te maken van jun leven. Er gebeuren veel heftige dingen maar het is ook een hoopvol verhaal. Qua vormgeving wilde ik het subjectief vertellen vanuit een jongen van vijftien. Dus zintuigelijk is alles heel heftig. Als hij nieuwe schoenen heet voelt Ayoub zich heer en meester, alsof hij in zijn eigen videoclip loopt. Ik probeerde wat hij ervaart uit te vergroten. Als Kalpa in zijn leven komt komt dat ook heel heftig bij hem binnen. Daarom is dat ook heel heftig vormgegeven.'
BiosAgenda: Tegenover die heftige kleuren staan ook de ietwat saaie kleuren uit Amsterdam-Noord.
Sam de Jong: 'De film begint met een status quo. De jongens gaan een zomer vol verveling tegemoet. Er is weliswaar een mooi meisje maar die is onbereikbaar. Maar dan staat ineens Kalpa voor hun deur en dat schudt hun wereld op. Zijn kleuren contrasteren met de dagelijkse gang van zaken. Daarom is Kalpa's Lamborghini ook paars. Hij zorgt ook voor een visuele verandering.'
BiosAgenda: De film lijkt zich enigszins af te zetten tegen de Nederlandse filmtraditie. Is dat bewust?
Sam de Jong: 'Ik denk dat dat onbewust is gegaan. Mijn afstudeerfilm was heel dogmatisch, heel sociaal realistisch. Maar ik was ook geïnteresseerd in videoclips waarin je dingen heel erg kan stileren. Ik ben eigenlijk steeds meer de grenzen gaan opzoeken en gaan overschrijden. Ik werk bijvoorbeeld ook niet met professionele acteurs. Daar zet ik dan ook nog rappers en kickboksers bij. Dus dan krijg je een mix van mensen. Ook in vorm ben ik zo gaan experimenteren. Maar het is niet zo dat ik iets perse wilde maken wat nog nooit eerder was gedaan.'
BiosAgenda: Ik heb het idee dat de Nederlandse filmmakers van rond de 30 een nieuwe generatie vormen. Die maken films die Amerikaanser geïnspireerd zijn dan Nederlandse films uit het verleden. Ben jij daar ook een onderdeel van?
Sam de Jong: 'Het is niet zo dat ik me probeer af te zetten tegen de Nederlandse film maar ik zoek wel mijn eigen stem. In die zin ben ik wel van een nieuwe generatie. Ik ben ook opgegroeid met het internet. Daardoor krijg je naast film heel veel invloeden van beeldcultuur mee. Dat aanbod was twintig jaar geleden misschien beperkter. Ook ben ik geïnspireerd door het werken met niet-professionele acteurs en de combinaties van genres die we nu aan het maken zijn.
BiosAgenda: Als je met niet-professionele acteurs werkt, waar met een jongen als Ayoub dan aan voldoen?
Sam de Jong: 'Voor Ayoub was ik vooral op zoek naar een tof karakter. Ik zag hem bij een kickboksgala waar hij het tegen vijf jongens opnam die allemaal een kop groter waren dan hij. Hij had dat explosieve dat het karakter nodig had. Ik dacht dat als ik hem dan in het begin van de film klein en bescheiden houdt, dan voel je toch dat er iets in hem aan het borrelen is. Tijdens het schrijven had ik hem ook in mijn hoofd.'
BiosAgenda: De film wordt ook in Amerika uitgebracht. Hoe komt een film als deze in Amerika terecht?
Sam de Jong: 'Het wordt daar heel erg in de markt gezet als een frisse Europese film die uniek is in toon. De festivalhit van Berlijn. En thematisch denk ik dat die drang naar welvaart best wel aansluit bij het ideaal van de Amerikaanse droom.'
Prins draait vanaf 25 juni in de bioscoop.
en abonneer je op onze nieuwsbrief.