Delft, 5:19 PM 1/17/99
Noot: Om het verhaal niet te verpesten voor anderen, die de film nog niet
gezien hebben, bevat deze bespreking slechts objectieve punten.
Ik kan een ding zeggen van de nieuwe film: de vloek van de "oneven nummers"
heeft zijn kracht verloren! Mooie FX, opname-invalshoeken, dialogen en plot.
De humor is een stuk volwassener, niet meer zo kinderachtig als in FC "You
do remember how to fire phasers....", maar nu (Riker heeft gescheerd)
"Smooth as an androids bottom!", althans dat beweert hij. Data bezit geen
emotion-chip meer, raar..... want in Generation beweerde Geordi dat de chip
permanent gefuseerd was met het neurale net van Data. Ook Data's humor is
stukken beter, zonder deze chip. Alleem jammer van die afgekapte
doorgezaagde zin "Saddle up, Lock and load!". Het is verder bevestigd en dit
feit gaat waarschijnlijk mee naar ST-X: Riker en Troi. Riker gedraagd zich
als een verliefd jongetje. Nadruk op jongetje! en Picard als verliefde
student. "De mambo". Picard leest ons weer levenslessen voor..... Worf is op
zijn uiterste best. Ru'afo, de slechterik, is niet zo gemeen als mijn
contacten in de V.S. mij lieten weten. Dit is te wijten aan de klankhoogte
van zijn stem (hij gilt als een meid!), zijn intenties zijn verder wel a la
Khan "In six hours, every living thing on this planet will be dead, or
dying......". Zijn trouwe metgezel, Gallatin, heeft een geweten en dat helpt
natuurlijk bij aan het goede einde van de film.
Dan het verhaal, jongens er is maar een ding dat ik daarover kan zeggen: het
ging gewoon veels en veels te snel. Sneller dan First Contact. Het mysterie
van "waarom en wat daarna" ontrafelde zich zo snel (en dan bedoel ik echt
snel), dat er niet eens sprake meer was van een mysterie. Want het mysterie
begint met Data's malfunction. Er worden te snel de juiste conclusies
getrokken aan de kant van Picard. Ergens midden in de film, moet je
voorbereid zijn op een schok voor je eigen ogen..... overstimulatie van
zonlicht, alsof je wakker wordt met een kater en de zon schijnt jouw kamer
binnen.
De FX's waren beter dan First Contact. De beweging van de Enterprise-E door
de ruimte ging een stuk soepeler, niet zo houterig als in het begin van FC
voordat men in de aanval ging tegen de Borg. Frakes heeft wederom bewezen
een goede regisseur te zijn. De muziek is verder wat aan de magere kant. De
Son'a hebben namelijk een gemeen toontje dat lijkt op elastiek-geklatter,
periodiek wegvallend en zich weer opbouwend. Nou dat had dus een beetje meer
op de voorgrond moeten staan! Het thema voor de Ba'Ku is zoals je van Jerry
Goldsmith kan verwachten: zoet, lief en mooi. Helaas sluit de gehele film af
in dezelfde compositie als in FC. Verder is de film opgenomen op heel mooie
locaties, die meehelpen aan het beeld van "Paradijs". De actiescenes waren
nogal kort in vergelijking met FC. De slechterikken waren met een of twee
klappen/phasers/photons al KO! De dood van Admiral Dougherty mocht een
beetje meer gruwel bevatten.
De finale is kort, gewoon een paar knopjes indrukken een paar handelingen
hier en daar en de Injector blaast zichzelf op. Om terug te komen op de FX.
De "deployment" van diezelfde Injector is prachtig. Lijkt op een gigantische
zetpil/vliegmade, met de zeilen van het oude nagebouwde Bajoraanse schip
zoals Sisko die gebruikte om te bewijzen dat de Bajoranen al eerder warp
gebruikten.
De schepen zijn origineel. Er is echt over nagedacht. Om maar niet te
spreken over de "Captain's Yacht". Eindelijk zien we dat ding in actie. De
"drones" waren verder ook uitstekend.
Of er nou echt sprake was van "Insurrection"???? Nou nee dus. De promo's
laten ons doen geloven dat de gehele bemanning van de Enterprise-E zich
keert tegen de kern van de Federatie: De raad. Ze en wij hebben de
bevestiging, dat de relocatie van de Ba'Ku gebeurd met goedkeuring van deze
zelfde raad, van Admiral Dougherty. (horen zeggen)
Er waren verder ook een tal van overtredingen van regels aan de kant van de
Federatie, daar gaat deze film ook over. Bijvoorbeeld het verdrag van
Algernon: De federatie zal en mag geen cloak-techniek ontwikkelen en
gebruiken (uitzondering=Defiant). Maar de slechterikken dus ook: Die hebben
isolytische wapens, verbannen in het verdrag van Khitomer.
De avond was wel..... Ik had meer verwacht van Tuschinski Amsterdam. De
zalen zagen er erbarmelijk uit, afbladderende verf hier en daar..... slechte
akoestiek, enz..... (deze zalen zullen waarschijnlijk nooit het THX-zegel
ontvangen) De verkoop van merchandise ging wel, alhoewel bijna niemand
daarvoor tijd had, want de pauze tussen films lag ergens tussen de 15
minuten. Bepaalde zalen waren propvol, zodanig dat er zelfs mensen in de
gangpaden van de zaal op hun tucus gingen zitten. Geluid was (ik ben beter
gewend)....... De grootste zaal van Tuschinski, waar FC in werd vertoond had
een echo! Heb niet echt kunnen genieten van de Dolby Digital technieken en
het beeld vanwege het bovenstaande. (voor iemand die de film nu 12 keer
gezien heeft!) In FC zat er een groep kinderachtige pubers, die dan heel
stom gingen klappen, joelen, gillen en fluiten door de gehele loop van de
film. Verschrikkelijk irriterend! Ben ook blij dat ik dus na de vertoning
van FC van zaal ben gewisseld, waar het publiek volwassener was en de
akoestiek beter. Noot aan Tuschinski, wel twee keer FC vertonen, ja! De
eerste film was meer een gedwongen keus aan mijn kant. Ben ST: Generations
gaan kijken. In die zaal was er helemaal geen Dolby! Leek alsof je naar een
mono uitvoering zat te kijken. De opkomst was grandioos. Een rij van
ongeveer 100 meter publiek aan beide zijden van de ingang.
De film zal ik dus opnieuw bekijken. Ditmaal Pathe, waar de gebruikte
technieken veel en veel veel beter zijn dan in Tuschinski.
Ik plaats de film boven Generations, gelijk met STII: The Wrath of Khan en
ietsje boven First Contact.
Eli Benschop
Delft |