The Cleaners
Pitch van The Cleaners
The Cleaners filmstill
The Cleaners
Nederlandse première: 17-5-2018
Wie bepalen wat Facebook wel en niet censureert? Twee Duitse filmmakers krijgen de slechtbetaalde Facebookmedewerkers te spreken die dit werk doen in een anoniem Filipijns kantoorgebouw. Documentaire over hoe Facebook de publieke opinie stuurt.
The Cleaners trailer en bijzonderheden
Volgens de filmmakers is het zelfmoordpercentage onder de Filipijnse content-bekijkers extreem hoog vanwege de duizenden verschrikkelijke afbeeldingen en filmpjes die ze dagelijks moeten bekijken.
We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!
Dank voor je hulp.
Dank voor je hulp.
Aanloop
Filmregiedebuut van de Duitse regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck. Sinds 2007 werkt het duo onder de naam 'Laokoon' samen aan theaterstukken en sociale mediaproducties.
The Cleaners - Bioscopen, Tijden & Tickets
Synopsis distributeur
Een fantastische, opwindende en bijzonder actuele film over hoe de sociale media de wereld aan het stukmaken is.
Een fantastische, opwindende en bijzonder actuele film over hoe de sociale media de wereld aan het stukmaken is. Twee jonge Duitse filmmakers slagen er in om toegang te krijgen tot een van de beter bewaakte geheimen van Facebook. Het is het begin van een documentaire als een thriller, die steeds dieper graaft in de achterkant van de sociale media en laat zien hoe deze onze wereld vervormt en aantast. Regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck weten toegang te krijgen tot de mensen die de ondankbare taak hebben om te bepalen wat wel of niet op Facebook mag staan. Vanuit een anoniem kantoorgebouw in de Filipijnen wordt de hele wereld gescand. Veelal zonder enige kennis van verschillende culturen, geschiedenis, politiek of seks proberen de cleaners de protocollen zo goed mogelijk toe te passen. Voor het eerst krijgen we inzicht in waarom bepaalde beelden wel of niet gezien mogen worden. Maar ook hoe de gebruikte algoritmes verontwaardiging pushen. Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook een soort moderne versie van George Orwell’s 1984 is geworden. Zeker in landen waar internet synoniem is met Facebook, zijn de gevolgen vernietigend. Veel beter getimed kan een film bijna niet zijn. De uitwassen van de sociale media zijn bijna dagelijks nieuws. Deze film geeft inzage in hoe diep verweven de negatieve gevolgen zijn met het wezen van wat de sociale media zijn. En dus ook dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Het is niet voor niets dat iedereen die deze film ziet, daar meteen over wil praten en discussiëren.
Productiemaatschappij: Arte (in association with), Blue Ice Docs (with participation), British Broadcasting (BBC) (in association with), Danmarks Radio (DR) (in association with), Gebrueder Beetz Filmproduktion, Geo Television Network (in association with), Grifa Filmes (co-production), I Wonder Pictures (co-production), Motto Pictures (in association with), NHK, Norddeutscher Rundfunk (NDR) (co-production), ORF, Play TV (in association with), Radio Télévision Suisse (RTS) (in association wi, RSI-Radiotelevisione Svizzera (in association with, Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) (co-production), SVT, VPRO Television (co-production), Westdeutscher Rundfunk (WDR) (co-production)
Een fantastische, opwindende en bijzonder actuele film over hoe de sociale media de wereld aan het stukmaken is. Twee jonge Duitse filmmakers slagen er in om toegang te krijgen tot een van de beter bewaakte geheimen van Facebook. Het is het begin van een documentaire als een thriller, die steeds dieper graaft in de achterkant van de sociale media en laat zien hoe deze onze wereld vervormt en aantast. Regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck weten toegang te krijgen tot de mensen die de ondankbare taak hebben om te bepalen wat wel of niet op Facebook mag staan. Vanuit een anoniem kantoorgebouw in de Filipijnen wordt de hele wereld gescand. Veelal zonder enige kennis van verschillende culturen, geschiedenis, politiek of seks proberen de cleaners de protocollen zo goed mogelijk toe te passen. Voor het eerst krijgen we inzicht in waarom bepaalde beelden wel of niet gezien mogen worden. Maar ook hoe de gebruikte algoritmes verontwaardiging pushen. Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook een soort moderne versie van George Orwell’s 1984 is geworden. Zeker in landen waar internet synoniem is met Facebook, zijn de gevolgen vernietigend. Veel beter getimed kan een film bijna niet zijn. De uitwassen van de sociale media zijn bijna dagelijks nieuws. Deze film geeft inzage in hoe diep verweven de negatieve gevolgen zijn met het wezen van wat de sociale media zijn. En dus ook dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Het is niet voor niets dat iedereen die deze film ziet, daar meteen over wil praten en discussiëren.
Productiemaatschappij: Arte (in association with), Blue Ice Docs (with participation), British Broadcasting (BBC) (in association with), Danmarks Radio (DR) (in association with), Gebrueder Beetz Filmproduktion, Geo Television Network (in association with), Grifa Filmes (co-production), I Wonder Pictures (co-production), Motto Pictures (in association with), NHK, Norddeutscher Rundfunk (NDR) (co-production), ORF, Play TV (in association with), Radio Télévision Suisse (RTS) (in association wi, RSI-Radiotelevisione Svizzera (in association with, Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) (co-production), SVT, VPRO Television (co-production), Westdeutscher Rundfunk (WDR) (co-production)