Biografie van Joop van den Ende
Joop van den Ende is een beroemd theaterproducent. Hij tilde met zijn productiebedrijf de musical in Nederland binnen enkele jaren naar een hoog niveau.
Joop van den Ende droomde altijd van een loopbaan op het toneel en in de entertainment. In 1956 speelde hij voor het eerst mee in een toneelstuk en op 17-jarige leeftijd kocht hij de rechten voor de televisieserie 'Batman'. Van den Ende trad ook enkele jaren op als clown in een kinderprogramma en als conferencier bij zijn eigen cabaretgroep.
In 1962 opende hij een eigen theaterbureau en zette hij een revue op met een tot dan toe nog onbekende komiek: André van Duin. De revues werden een groot succes en ze maakten Nederland bekend met het fenomeen Joop van den Ende.
In de jaren '70 begaf Van den Ende zich ook in de televisiewereld. Hij maakte producties met o.a. Jeroen Krabbé, Willy van Hemert, Ko van Dijk en Rudi Falkenhagen. In 1975 rees zijn ster verder toen hij de Nederlandse televisieserie 'Bassie en Adriaan' produceerde.
In de jaren die hierop volgden maakte Van den Ende vele succesvolle televisieprogramma's, zoals 'Dagboek van een Herdershond' (1978), de Playbackshow, de Soundmixshow, Goede tijden, slechte tijden (1990), Vrienden voor het Leven (1991) enz.
In 1989 begaf Joop van den Ende zich aan een onderneming die minder succesvol afliep. Hij wilde een eigen televisiezender (TV10) opstarten, maar kreeg geen toestemming om uit te zenden.
In 1993 deed Joop van den Ende een meesterzet door zijn eigen Circustheater in Scheveningen te openen met de succesmusical 'The Phantom of the Opera'.
In 1994 besloten concurrenten Van den Ende en John de Mol samen te gaan werken in het bedrijf 'Endemol', dat enkele jaren later naar de beurs zou gaan. Na een mislukt Broadway-avontuur en een afnemende gezondheid stapte Van den Ende in 2000 uit het bedrijf. De verkoop van zijn 26% maakte hem meteen een miljardair.
Dit gaf hem de mogelijkheid zich vanaf dat moment volledig te richten op het produceren van grote musicals in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. En met succes: zijn bedrijf, Stage Entertainment, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een multinational met 5000 medewerkers en 600 miljoen euro omzet.
Vanaf 2015 gaan de entertainmentbedrijven van Albert Verlinde en Joop van den Ende samen verder als Stage Entertainment International.
Met zijn bedrijf Joop van den Ende Theaterproducties produceerde hij onder andere de musicals 'Aida', 'Miss Saigon', 'The Wiz', 'Tarzan', 'The Lion King' en vele andere.
Vanwege hartproblemen maakte Joop van den Ende op 15 september 2006 bekend zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding van het Nederlandse theaterproductiebedrijf Joop van den Ende Theaterproducties B.V.
Samen met zijn vrouw Janine Klijberg richtte Joop van den Ende in 2001 de VandenEnde Foundation op. Dit fonds schenkt jaarlijks €90 miljoen aan creatieve en culturele initiatieven. Van den Ende heeft samen met zijn vrouw Janine twee kinderen: Iris en Vincent. Ook heeft hij een stiefzoon uit zijn eerste huwelijk.
Joop van den Ende droomde altijd van een loopbaan op het toneel en in de entertainment. In 1956 speelde hij voor het eerst mee in een toneelstuk en op 17-jarige leeftijd kocht hij de rechten voor de televisieserie 'Batman'. Van den Ende trad ook enkele jaren op als clown in een kinderprogramma en als conferencier bij zijn eigen cabaretgroep.
In 1962 opende hij een eigen theaterbureau en zette hij een revue op met een tot dan toe nog onbekende komiek: André van Duin. De revues werden een groot succes en ze maakten Nederland bekend met het fenomeen Joop van den Ende.
In de jaren '70 begaf Van den Ende zich ook in de televisiewereld. Hij maakte producties met o.a. Jeroen Krabbé, Willy van Hemert, Ko van Dijk en Rudi Falkenhagen. In 1975 rees zijn ster verder toen hij de Nederlandse televisieserie 'Bassie en Adriaan' produceerde.
In de jaren die hierop volgden maakte Van den Ende vele succesvolle televisieprogramma's, zoals 'Dagboek van een Herdershond' (1978), de Playbackshow, de Soundmixshow, Goede tijden, slechte tijden (1990), Vrienden voor het Leven (1991) enz.
In 1989 begaf Joop van den Ende zich aan een onderneming die minder succesvol afliep. Hij wilde een eigen televisiezender (TV10) opstarten, maar kreeg geen toestemming om uit te zenden.
In 1993 deed Joop van den Ende een meesterzet door zijn eigen Circustheater in Scheveningen te openen met de succesmusical 'The Phantom of the Opera'.
In 1994 besloten concurrenten Van den Ende en John de Mol samen te gaan werken in het bedrijf 'Endemol', dat enkele jaren later naar de beurs zou gaan. Na een mislukt Broadway-avontuur en een afnemende gezondheid stapte Van den Ende in 2000 uit het bedrijf. De verkoop van zijn 26% maakte hem meteen een miljardair.
Dit gaf hem de mogelijkheid zich vanaf dat moment volledig te richten op het produceren van grote musicals in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. En met succes: zijn bedrijf, Stage Entertainment, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een multinational met 5000 medewerkers en 600 miljoen euro omzet.
Vanaf 2015 gaan de entertainmentbedrijven van Albert Verlinde en Joop van den Ende samen verder als Stage Entertainment International.
Met zijn bedrijf Joop van den Ende Theaterproducties produceerde hij onder andere de musicals 'Aida', 'Miss Saigon', 'The Wiz', 'Tarzan', 'The Lion King' en vele andere.
Vanwege hartproblemen maakte Joop van den Ende op 15 september 2006 bekend zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding van het Nederlandse theaterproductiebedrijf Joop van den Ende Theaterproducties B.V.
Samen met zijn vrouw Janine Klijberg richtte Joop van den Ende in 2001 de VandenEnde Foundation op. Dit fonds schenkt jaarlijks €90 miljoen aan creatieve en culturele initiatieven. Van den Ende heeft samen met zijn vrouw Janine twee kinderen: Iris en Vincent. Ook heeft hij een stiefzoon uit zijn eerste huwelijk.
Laatste filmnieuws
Joop van den Ende Feiten
acteur, producent, scenarioschrijver
Geboren 23-2-1942
Joop van den Ende is een beroemd theaterproducent. Hij tilde met zijn productiebedrijf de musical in Nederland binnen enkele jaren naar een hoog niveau.