compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 47 21-11 t/m 27-11
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > Speelweek 13: nu in de bioscoop

Speelweek 13: nu in de bioscoop

Elke week zet BiosAgenda op woensdag de nieuwste filmreleases voor je op een rij. Deze week hebben we een bont gezelschap van maar liefst negen films. De film van de week is Shaun het schaap: de film.

Delen op facebook
We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

In Shaun het Schaap wil Shaun wel eens een dagje vrij van de boerderij en verzint een plan. Hierdoor raken ze echter de boer kwijt in de stad. Er begint een speurtocht naar de boer zodat Shaun en zijn vriendjes weer terug kunnen naar hun boerderij. Maar de grote stad is heel anders dan wat ze gewend zijn.

De film is geheel zonder dialogen. De originele versie en de Nederlandse versie zijn dus in deze film hetzelfde! Wil je meer weten over de film? Lees dan hier het interview met de regisseurs van de film!

Iets heel anders: Tussen 10 en 12. Een gezin wordt overvallen door de dood van de dochter. In dit drieluik zien we hoe de gezinsleden een voor een kennis nemen van haar dood. We zien hoe ze met het nieuws omgaan op de plek waar ze het nieuws horen.

BiosAgenda.nl sprak met regisseur Peter Hoogendoorn over zijn semi-autobiografische film. Dat interview kijk je hier!

In Phoenix keert Nelly Lenz na de Tweede Wereldoorlog uit een concentratiekamp terug naar Berlijn. Haar gezicht ligt in puin, maar door een gezichtsreconstructie krijgt ze een nieuw gezicht. Ze heeft het vermoeden dat haar man Johnny haar heeft verraden, maar gaat toch naar hem op zoek. Als ze hem vindt herkent hij haar niet terug, en vraagt hij haar of ze zijn vrouw wilt spelen, om zo de erfenis van haar uitgeroeide familie veilig te stellen.

Van Berlijn gaan we naar Mali voor de film Timbuktu: Kidane leeft vredig met zijn gezin nabij de stad Timbuktu. De stad is handen van fundamentalistische moslims die de bewoners zeer strenge wetten opleggen. Kidane heeft hier echter geen last van. Dat verandert als Kidane per ongeluk een visser doodt. Deze film werd genomineerd voor een Oscar voor Beste Buitenlandse Film.

Dan Suite Française: Tijdens de beginfase van de Tweede Wereldoorlog wacht Lucille Angelier (Michelle Williams) op nieuws over haar man die krijgsgevangen is genomen. Het Duitse leger bereikt haar dorp, waar ze samen met haar schoonmoeder woont. Al snel blijkt dat zowel Duitsers als Franse burgers onderdak zoeken in het plattelandse dorpje, en zo ook de Duitse officier Bruno von Valk (Matthias Schoenaerts). Haar intentie om hem te negeren wordt steeds minder als ze zich steeds meer tot elkaar voelen aangetrokken. Ze zullen beiden de consequenties van de oorlog onder ogen moeten zien.

Dan komen er deze week twee films uit van "Yuri Bykov". We beginnen met Durak: een loodgieter in een Russische stad komt erachter dat een flatgebouw in zo'n slechte staat is dat het eigenlijk per direct zou moeten worden geëvacueerd. Hij stuit echter op weerstand van de gemeente. De loodgieter probeert de bewoners van het gebouw te redden terwijl de gemeente hun fouten probeert weg te moffelen.

Van dezelfde regisseur is The Major: Een majoor van de lokale Russische politie haast zich per auto naar het ziekenhuis waar zijn vrouw aan het bevallen is. Onderweg rijdt hij een 7-jarige jongen dood. Hij kan de misdaad verdoezelen of aangeven. Hij besluit tot een compromis.

Ook interessant is Open Up To Me: Maarit is een vrouw geboren als man die door haar keuze voor transformatie vervreemd is geraakt van haar dochter. Als ze de voetbaltrainer Sami ontmoet, wordt ze verliefd. Hun relatie wordt op de proef gesteld en Maarit moet radicale keuzes maken.

We sluiten af met The Gunman: Jim (Sean Penn) is een huurling die lijdt aan PTSD. Het enige wat hij wil, is weer in contact komen met zijn grote liefde. Hij zal echter eerst zijn naam moeten zuiveren om te kunnen ontsnappen aan de organisatie waarvoor hij werkte. Dit leidt tot een klopjacht die van Londen tot en met Barcelona gaat.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.