compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 07 13-2 t/m 19-2
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > Interview Call me by your Name
Interview

Interview Call me by your Name

„Elke film is een liefdesaffaire”

Luca Guadagnino werd vooral onder filmliefhebbers bekend door zijn werk 'A Bigger Splash', met 'Call me by your Name' bereikt hij ook het grote publiek. Biosagenda.nl sprak de regisseur tijdens het Berlijn filmfestival om te praten over de sensualiteit in zijn werk, werken met Armie Hammer en de befaamde perzikscène.

Delen op facebook
Still uit Call me by your Name: Timothée Chalamet, Armie Hammer © 2017 Universal Pictures International

Still uit Call me by your Name: Timothée Chalamet, Armie Hammer © 2017 Universal Pictures International

We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

Biosagenda.nl: Het begeren van iets of iemand is een terugkerend thema in je werk. Waarom spreekt dit thema je aan?
Luca Guadagnino (LG): „Ik ben een intuïtieve regisseur, ik doe dingen op gevoel en niet vanuit een rationele gedachte. Maar in dit geval was er een sterke bron dankzij het boek van André Aciman. Dus ik wilde dat boek eer aandoen. Ik probeerde de essentie van dit mooie boek te vertalen naar het doek. Wat me vooral bijbleef van het boek was het ideale gevoel dat daarin werd beschreven. Het ging om een seizoen waarin alles mogelijk leek en de hoofdpersoon denkt dat het eeuwig gaat duren, maar dan gaat het voorbij en heb je alleen de herinneringen. In dit geval is begeren iets dat wordt belichaamd door een jong persoon. Ik wilde het zonder contrasten en conflicten weergeven op een serene manier. We wilden laten zien hoe mooi het leven is als je elkaar totaal verwelkomt, zoals deze personages dat doen.”

Biosagenda.nl: Je koos ervoor om dit verhaal neer te zetten op een sensuele manier zonder dat je de seksscènes controversieel maakte door expliciet naakt te tonen. Waarom besloot je ervoor te kiezen om het verhaal op deze gevoelige manier in beeld te brengen?
(LG): „Allereerst moest ik nagaan of er iets controversieel is aan deze twee personages. Volgens mij is dat niet het geval. Daarna moet je als maker nadenken over wat nodig is om een film te maken en wat kiest om daarin te laten zien. Ik wilde met deze film een familiefilm maken. Ik wilde niet provoceren. Ik ben zelf best provocerend, maar bij deze film wilde ik alleen een feel good film maken.


„Door wat ouder te worden, heb ik geleerd dat dit niet altijd nodig is. Soms is een klap minder interessant dan een liefkozing. Het boek is best expliciet en wij wekken alleen de suggestie. Ik wilde deze film expres niet expliciet maken. Maar de acteurs waren zo goed dat ze iets heel intiems konden laten zien met hun acteerwerk zonder dat we de rest hoefden te laten zien.”

Luca Guadagnino:

„Ik vind Armie een van de beste acteurs van zijn generatie”


Biosagenda.nl: Deze film kreeg meteen een hoop lovende reacties. Hoe voelde dat?
(LG): „Ik neem niets voor lief in het leven. Je hoopt dat mensen je werk mooi vinden, we doen dit werk om geaccepteerd te worden. De mooie woorden die gebruikt worden in recensies om de film te omschrijven, emotioneren me. Je moet begrijpen dat ik ben begonnen als filmcriticus. Ik deed dat vele jaren zelfs toen ik al als regisseur werkte. Dus om nu iets moois te lezen over mijn eigen werk, waardeer ik heel erg.”

Biosagenda.nl: Waarom koos je voor Armie Hammer in de rol van Oliver?
(LG): „Ik vind Armie een van de beste acteurs van zijn generatie. Met The Social Network liet hij in een klap aan de wereld zien wat hij kon als acteur. Daarna hebben we telkens facetten van zijn talent gezien van The Lone Ranger, J. Edgar en The Man from U.N.C.L.E. en vele andere rollen en ik wilde heel graag met hem werken. En toen ontmoette ik hem en wilde ik nog meer met hem werken. Ik denk dat elke film een soort liefdesaffaire is tussen de regisseur en zijn acteurs. Je bedrijft niet echt de liefde met ze, maar doet dat via de camera. En zo weet je echt op het scherm tot uiting te brengen wat ze in huis hebben. Niet alleen de drama en de acteertechnieken die ze beheersen, maar de mogelijkheid om alles te geven. Armie is een lover, iemand die echt houdt van mensen en het leven en dat zie je. Het goede nieuws is, dat ik hem na de opnames nog steeds begeer. Het was dus geen one night stand.”


Biosagenda.nl: Veel bestaat uit lichaamstaal in deze film. Was dat iets dat al in het script stond of ontstond op de set?
(LG): „Het is een combinatie van het script, het boek, de gesprekken die je voert met de acteurs en wat er ontstaat als ze bezig zijn.”

Biosagenda.nl: Een van de meest sensuele scènes is die met een perzik. Maar de scène vormde ook een risico, omdat deze in tegenstelling tot de rest van de film seksueel erg expliciet is.
(LG): „Toen ik het las in het boek raakte ik er verlegen van! En ik wilde eigenlijk deze scène niet aan de film toevoegen. Maar het behoort tot de cult die is ontstaan rond het boek. En de liefhebbers van het boek vroegen dus massaal toen het verfilmd ging worden, of de perzikscène in de film voor zou komen. Dus dacht ik er toch weer over na. En ik vond het sterk in het boek, maar onmogelijk om te vertalen naar een film. Maar toen bedacht ik me, hoe ik me altijd aangetrokken heb gevoeld tot onverfilmbare films van andere makers. Dus besloot ik het wel te doen en de scène gewoon toe te voegen. Ik heb wel even gecheckt of wat er in de film met de perzik gebeurt, wel reëel is. En dat bleek te kunnen. Hoe ik dat deed, zal ik niet verklappen. Ten tweede maakten we van het fruit het sensuele aspect van de scène. En alles vloeide daaruit voort. Het was een moeilijke en lange dag van filmen, alles dat je ziet, filmden we op die ene dag. Het was niet makkelijk maar wel mooi. En dat mooie eindresultaat is echt te danken aan het sterke werk van Timothée en Armie.”

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.