Fons Rademakers geëerd op Film Festival
UTRECHT - Met een retrospectief, de presentatie van een dvd-box met zijn hele oeuvre en de uitgave van een speciaal boek wordt dit jaar op het Nederlands Filmfestival regisseur Fons Rademakers geëerd.
25-9-2003 Door: Bioscoopagenda
Dank voor je hulp.
De inmiddels 83-jarige Rademakers was in 1986 de eerste Nederlander ooit die een Oscar won met zijn film De Aanslag (1986). De regisseur wordt door velen beschouwd als grondlegger van de serieuze speelfilmindustrie in Nederland.
Rademakers begon zijn carrière als acteur, maar kwam er al snel achter dat het hem achter de camera veel beter beviel dan ervoor. Nederland kende in die tijd, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, nog geen florerende speelfilmcultuur. Rademakers nam graag de pioniersrol op zich en maakte in de jaren vijftig en zestig vol zelfvertrouwen filmepossen als Dorp aan de Rivier (1958), Het Mes (1961) en Als Twee Druppels Water (1963) en De Dans van de Reiger (1966). Ook regisseerde Rademakerkers Mira (1971) en Max Havelaar (1976).
Zijn drijfveer was altijd 'het vertellen van mooie verhalen', vertelt hij nu. 'De waarheid is totaal niet interessant. Het creëren van een andere werkelijkheid is des te boeiender. Het gaat me om de relaties tussen de mensen.'
De regisseur heeft met zijn films ook nooit een mening of waarheid willen uitdragen. 'Waarheid is niet meer dan een misvatting van katholieken. Wat ik maak is kunst: een vervolmaking van de natuur. Dat is de enige juiste reden om een gedicht, een schilderij, een toneelstuk of een film te maken: de wens om de wereld een stukje leuker, spannender of interessanter te maken dan hij eigenlijk is.'
Begin jaren negentig verhuisde de filmmaker met zijn vrouw naar Rome, waar hij in weelde leeft en van zijn rust geniet. De kans dat hij nog een nieuwe film gaat maken, is niet groot. 'Natuurlijk voel ik die drang nog wel. Maar je kan tegenwoordig nauwelijks meer films maken zonder inmenging van een producent.'
Bovendien heeft Rademakers niets met de speciale effecten die anno 2003 in de filmwereld hoogtij vieren. 'Het is leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is, maar op de keper beschouwd is die technische flauwekul volslagen oninteressant. Het is een wereld waar de massa om vraagt, maar waar ik geen enkele affiniteit mee heb. Dat soort films wil, en kàn ik het publiek niet geven.'
Bron: Haarlems Dagblad / ANP © 2003
Links:
en abonneer je op onze nieuwsbrief.