Brooklyn recensie
'Vehikel voor Saoirse Ronan'
Brooklyn stond vorige maand nog in de schijnwerpers vanwege zijn Oscarnominaties. De film won uiteindelijk geen awards maar de film stond wel meteen op de kaart.
16-3-2016 Door: Quirijn Foeken
2K3A8709.jpg
Dank voor je hulp.
Brooklyn vertelt het verhaal over de Ierse Eilis Lacey. In haar thuisland heeft Eilis het niet goed voor elkaar: ze heeft nauwelijks een baan en kan ook geen partner vinden. Haar oudere zus heeft echter voor haar geregeld dat ze de grote oversteek naar Amerika kan maken. Daar kan ze gaan werken in een warenhuis en kan gaan wonen bij een strenge hospita.
Eenmaal aangekomen krijgt Eilis vreselijke heimwee. Ze mist haar zus en haar vriendinnen. Op haar nieuwe werk kan ze haar draai niet vinden en ze is vooral eenzaam. Maar gaat ze een opleiding volgen en ontmoet de Italiaanse Tony. Ze wordt verliefd en op dat moment weet ze haar draai steeds beter te vinden. Vanaf dat moment zien we een New York in schitterende kleuren waar alles leuk, fraai en mooi is.
Probleem opgelost zou je zeggen. Maar dan roept het thuisland haar weer. Ze moet terug naar Ierland waar ze, zo verzekert ze Tony, slechts een paar weken zal blijven. Maar eenmaal daar aangekomen moet ze toch de keuze maken of ze in Ierland blijft of definitief in New York gaat wonen.
In deze beschrijving van de film heb ik eigenlijk alles al gezegd wat er te halen valt in deze film. De film gaat over heimwee, waar men zich thuis voelt en hoe je zelf je toekomst kan bepalen. Het verhaal is weliswaar interessant maar kent geen schokkende gebeurtenissen. Het is immers logisch dat men niet meteen zijn draai kan vinden als men naar een ander continent verhuisd. In Nederland hebben we dat al gezien in tien seizoen van Ik Vertrek. Als Eilis voor haar grote keuze komt te staan weten we eigenlijk al wat er zal gaan gebeuren: de film heeft daarvoor te veel weggegeven.
Het verhaal is dus te eenvoudig. De film wordt echter gered door de sterke performances. Zeker hoofdrolspeler Saoirse Ronan spat van het scherm en ook Tony, gespeeld door Emory Cohen, is charmant. Bovendien is dit de eerste film waar ik me niet erger aan Domhnall Gleeson dus dat is ook een prestatie op zich. Ook leuk zijn de scenes bij de hospita waar een aantal jonge vrouwen wonen. De vrouwen giebelen en roddelen met grote ergernis van de conservatieve hospita.
Brooklyn is een prima film, laten we dat voorop stellen. Maar Brooklyn is vooral een vehikel voor Saoirse Ronan om in te schitteren.
en abonneer je op onze nieuwsbrief.