Bollywoods eerste ecostappen
Action Replayy, met "Aishwarya Rai" en Akshay Kumar, lijkt in het eerste opzicht een doodgewoon Bollywoodverhaal. Behalve dat de makers ditmaal besloten om het uitbundige Holi-feest uit de film te schrijven, dat anders tachtig containers schaars water zou hebben verspild.
28-10-2011 Door: Bioscoopagenda
Dank voor je hulp.
Een dergelijke milieusparende filmproductie kenden ze in India’s Film City nog niet. Rottende vuilnis en klimaatrampen? Voor Mumbai is het domweg dagelijkse kost. Toen in 2005 een cycloon het complete filmkwartier onder water zette, was de reactie laconiek: opdweilen en verder gaan met geld verdienen.
Dat Bombay Talkies, ooit één der eerste filmstudio’s en dus potentieel een uniek cultuurmonument, veranderd is in een vuilstort-annex-pishoek, stoort alleen een handvol filmhistorici.
Toch borrelt er iets. In typische India-glamstyle, dat wel… Het begon in 2006, met Al Gores klimaat-blockbuster An Inconvenient Truth. Ook de Bollywood pr-machine schrok erdoor wakker, mede omdat de vanouds folkloristische Indiase filmindustrie net begon te lonken naar het ineens milieugekke Hollywood.
Hindi-megacelebs transformeerden zich op slag tot groenprofeten. Dat scheelde. Want ‘Leonardo, Brad en Angelina mooi hoor’, vinden ze in India: echt aanbeden worden alleen eigen cameragoden als ‘Big-B’ Amitabh Bachchan, ex-MissWorld “Priyanka Chopra” en mannetjesputter "Shahrukh Khan".
Dus buitelen westerse milieuclubs over elkaar heen om India’s white screen heroes te lijmen. Met succes: ze zijn vrijwel allemaal gepromoveerd tot natuur- of klimaatambassabeur. Zo zien we “Vidya Balan” met haar smaragdenogen namens het Wereldnatuurfonds oproepen tot energiebesparing. Idem dito voor Greenpeace: "Emran Hashmi" en Shriya Saran. Rahul Bose gaat voor Oxfam Novib gewillig op wereldtoernee.
Zo ook kon het in 2007 gebeuren dat Amitabh Bachchan en de Britse premier Tony Blair samen acteerden in de Global Cool klimaat-short. En dat we op green.ndtv.com mogen likkebaarden, wanneer de oogverblindende Priyanka Chopra Indiaas naanbrood leert bakken van een dorpsvrouwtje, bij licht dat is opgewekt per zonnepaneel. Inspirerende setting: de jaarlijkse NDTV-Toyota Greenathon milieudonatie-show.
Toyota? Ja, want autofabrikanten sponsoren gretig Bollywood in al zijn vormen. Dus ook wanneer ze daarmee hun nieuwste milieuzuinige modellen kunnen promoten. Niet voor niets wordt het breed uitgemeten wanneer bijrol-ster Akshay Khanna een elektrische Reva aanschaft, een auto van Indiase bodem nog wel.
Maar de filmproductie zelf milieuvriendelijk maken, daar waren de Bollywood-studio’s nog niet opgekomen. Tot Action Replayy dan. Nou ja, ook in Hollywood duurde het jaren voordat Leonardo DiCaprio en zijn kompanen hun regisseurs en studiobazen konden overtuigen.
Michel Robles
en abonneer je op onze nieuwsbrief.