compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 47 21-11 t/m 27-11
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > Beste Filmpublicatie 2020 voor SUZANNE RETHANS

Beste Filmpublicatie 2020 voor SUZANNE RETHANS

Tijdens het Nederlands Film Festival is de jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie uitgereikt aan Suzanne Rethans voor het boek ‘Begeerd en verguisd: het leven van Sylvia Kristel’.

Delen op facebook
We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie is voor de zestiende keer uitgereikt aan een persoon die zich met een publicatie verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur.

Uit het juryrapport

‘’Het boek Begeerd en verguisd is het intrigerende verhaal van misschien wel Nederlands grootste filmster: Sylvia Kristel. Kristel leidde een onstuimig leven waar haar ogenschijnlijke doel – rijk en beroemd worden – haar meer in de weg leek te zitten dan dat ze er daadwerkelijk gelukkig van werd.



Hoe iemand met zo'n krankzinnig leven kon uitgroeien tot een prachtig, krachtig en volwaardig mens, wordt heel toegankelijk en boeiend beschreven in Rethans' Begeerd en verguisd. Een rijk geschreven portret van een actrice die miljoenen binnensleepte en het geld ook net zo makkelijk weer uitgaf.

Beste Filmpublicatie 2020 voor SUZANNE RETHANS

Beste Filmpublicatie 2020 voor SUZANNE RETHANS



Een verhaal over een vrouw die zo hunkerde naar avontuur en roem, dat ze soms leek te vergeten om gewoonweg gelukkig te zijn. En gezien haar levensloop is de titel van het boek ook volkomen juist gekozen: begeerd én verguisd. Ze werd in het ene land omarmd als icoon van de seksuele bevrijding, en in het andere land verketterd door de vrouwenbeweging.

In deze heftige ode aan de levenslust, vol met hoogte- en dieptepunten, zullen veel lezers zichzelf regelmatig kunnen herkennen. Ze zullen dankzij het boek, mede ondersteund door de foto’s, de hoofdpersoon ook blijvend herinneren als de grootste vrouwelijke wereldster die de Nederlandse film heeft voortgebracht.‘’

De uitreiking

De prijs werd uitgereikt door de juryvoorzitter Hans Walther (namens DDG – Dutch Directors Guild). De jury bestond verder uit Matthijs Bockting (namens Netwerk Scenarioschrijvers), Bianca van Riemsdijk (namens NSC – Netherlands Society of Cinematographers), Fleur Knopperts en Iris Lammertsma (beiden namens NAPA – Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie).



De uitreiking vond plaats tijdens een door het Louis Hartlooper Complex aangeboden feestelijke bijeenkomst, gepresenteerd door Lex Veerkamp, voor leden van de Dutch Directors Guild (DDG), Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA), Netherlands Society of Cinematographers (NSC), Netwerk Scenarioschrijvers, de KNF, het NFF, de Louis Hartlooper Stichting en natuurlijk ook voor belangstellenden. Tijdens de prijsuitreiking verzorgde Erik Brouwer, de winnaar van vorig jaar, een lezing over de zoektocht tijdens het maakproces van een biografie.

Suzanne Rethans

Suzanne Rethans (1972) is schrijfster, journaliste en columniste. Ze schreef en schrijft voor onder andere Trouw, Volkskrant Magazine, Vogue The Book, LINDA, JAN Magazine en heeft een geliefde column voor Saar Magazine. Eerder verschenen Durf te vragen (2012) en Daarom! En andere diepzinnige antwoorden op kindervragen (2008).

Shortlist genomineerde publicaties

De vijf genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2020 zijn (in alfabetische volgorde):

1. Begeerd en verguisd - Het leven van Sylvia Kristel – Suzanne Rethans, Atlas Contact, 2019
2. Gerrit van Dijk, hommage aan een inspirerende dwarsligger – Jacques Overtoom / Gonda Koster, samenstelling (eigen beheer), 2020
3. Louis van Gasteren, seismograaf van onze tijd – Jan Willem Regenhardt, Boom, 2019
4. Onmogelijke films - 40 jaar Studio Nieuwe Gronden – Hugo Naber & Digna Sinke, concept (eigen beheer), 2019
5. Tussen de filmrollen – Henk van der Linden, IJzer, 2020

Over de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie

De prijs is voor de zestiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Selectieprocedure

Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten NAPA (voorheen FPN en DPN), DDG, NSC, en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting neemt in de jury, die thans vijf leden telt. Zoals gewoonlijk is het Louis Hartlooper Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van vijf publicaties. Op maandagavond 14 september is de jury bijeengekomen om de winnende publicatie te selecteren. Tijdens de uitreiking van de prijs was de jury aanwezig om de jurykeuze toe te lichten.

Prijs

Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig). Dit jaar heeft Erik Brouwer, winnaar van 2019, de lezing verzorgd.

Eerdere winnaars

De prijs is eerder toegekend aan:

  • Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
  • Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
  • Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
  • André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
  • Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
  • Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
  • Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
  • Gawie Keyser (2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer;
  • Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film;
  • Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor Volgens Verhoeven. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt;
  • Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film). De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid;
  • Ruud den Drijver (2015) voor Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist;
  • Patricia Pisters (2016) voor Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken;
  • Joyce Roodnat (2017) voor Hee… zie je dat!? - De films van Ed van der Elsken. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo’n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien;
  • Nouchka van Brakel (2018) voor Scènes uit mijn eigen draaiboek. Een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.
  • Erik Brouwer (2019) voor Diva. Een prikkelende biografie over een vergeten Nederlands icoon waar menigeen nog nooit van had gehoord. Alleen al het feit dat Jetta Goudal de enige Nederlandse actrice is met een ster op de Hollywood Walk of Fame maakt dit boek uniek.

  • Blijf in contact!

    en abonneer je op onze nieuwsbrief.