Gezien in: Lido, Leiden d.d. 30-11-1998 Eigenlijk houd ik niet van tekenfilms. Nee, dat is niet waar. Ik
houd er van tevoren niet van om naar een tekenfilm te gaan. Als ik na afloop
buiten sta ben ik meestal heel tevreden. Sterker nog, Toy Story heb ik twee
keer binnen een week gezien, omdat ik de eerste keer moe was en niet op
scherp stond.
Goed, dus het licht gaat uit en ik zie een vergrootglas boven de naam Woody
Allen en denk "Shit! Antz!!". Dan begint de film met een mier die zijn
therapeut bezoekt en leutert over gebrek aan persoonlijke vrijheid in de
mierenkolonie en het dwingende keurslijf van het algemeen belang. Leuk,
dacht ik, een stukje Woody Allen en beter dan veel van zijn recente films.
Dat zal niet lang duren.
Maar zie hoe een mens zich kan vergissen. Antz is een gecomputeriseerde
Woody Allen film! Zelfs de bijbehorende mier - Z-4195 - lijkt op Woody, net
zoals soldaat Weaver op Sylvester Stallone lijkt.
De plot krijg je nog hier en in de krant en in tientallen stukjes van R.B.
in Film Forum te lezen, dus daarover zal ik heel kort zijn. Het is Brave New
World en vooral Animal Farm in de herhaling. Je weet wel, alle dieren zijn
gelijk maar sommige zijn meer gelijk dan andere. En raad eens wie deze
starre hierarchie uiteindelijk weet te doorbreken? Juist.
Net zomin als ik uit mijn dak ga van special effects, kan ik lyrisch worden
over knappe animatievondsten. Maar er zit een scene in de film waarin Z en
zijn geliefde die beiden de kolonie ontvlucht zijn, een levensgevaarlijke
reis in het profiel van de schoenzool van een wandelaar in Central Park
maken, zolang als het duurt beschermd door de onder de schoen geplakte
kauwgum (of was het stront? maakt niet uit). Vanuit mierenperspectief is dat
een adembenemende reis en vanuit mijn perspectief een van de visuele
hoogstandjes van de film.
Coppola noemde ooit Rumble Fish "Camus for Kids". Antz is "Animal Farm for
Kids and for Grown-ups Who Didn't Read a Whole Lot". En een eersteklas Woody
Allen komedie. |