Pitch
bijzonderheden
Plaats van handeling is Rio de Janeiro, een metropool met vijf miljoen inwoners, waar het verschil tussen arm en rijk groot is. Deze sociale ongelijkheid, die typerend is voor de gehele Braziliaanse samenleving, is de oorzaak van veel criminaliteit. De film wordt wel vergeleken met Délits Flagrants (1994) van Raymond Depardon, waarin misstanden in het Parijse rechtssysteem werden blootgelegd.
Net als in Desi (2001), hanteert Ramos een observerende stijl van filmen, zonder interviews. Ze creëert een beklemmende sfeer met verstilde beelden van de verhoren in de kleine rechtszaal en toont de mensonterende situatie van de voorlopige hechtenis. Winaar van 'de Grote Prijs op het documentairefestival 'Visions du Réel in Nyon (2004).
Dank voor je hulp.
Aanloop
Maria Ramos (Brazílië, 1964) verhuisde na haar studie muziek aan de universiteit van Brasília naar Europa, waar ze musicologie en elektro-akoestische muziek in Parijs en Londen studeerde. In 1990 kwam ze in Nederland aan de NFTVA studeren, met specialisatie documentaire. Haar debuut "Brasilia - een dag in februari" won de juryprijs op het International Documentary Festival van Sao Paolo. Met Desi (2001) won ze in 2000 de publieksprijs op het IDFA.
Na deze veelgeprezen film wilde Ramos weer in haar vaderland werken. Zonder concreet idee vertrok ze uit Amsterdam naar Brazilië, waar ze in een prille researchfase een rechtbank in Rio de Janeiro bezocht. ''Ik vond het fascinerend hoe in de rechtzaal de maatschappij weerspiegeld werd. Negentig procent van de mensen die voorgeleid worden, is afkomstig uit de armste milieus'', vertelt Ramos. ''Toen ontstond het idee voor deze film. Vervolgens ben ik anderhalf maand lang dagelijks naar hoorzittingen gegaan van verschillende rechters en ben ik gevangenissen gaan bezoeken, wat bijzonder onaangenaam was.''