Recensie On the Basis of Sex
Biopics zijn populair. Na het succes vorig jaar van ‘Bohemian Rhapsody’ en ‘Vice’, komen er dit jaar meerdere biopics uit. Deze week komen er maar liefst twee uit ‘The Front Runner’ en ‘On the Basis of Sex’, die laatste gaat over een juriste. Kan dit genoeg bekoren?
7-3-2019 Door: Jelle Driessen
Dank voor je hulp.
In één week twee biopics. In The Front Runner volgen we de onsuccesvolle poging van de populaire senator Gary Hart in de jaren '80 om de democratische presidentskandidaat te worden. On the Basis of Sex is het gedramatiseerde leven van de latere opper-rechter Ruth Bader Ginsburg, die zich ontpopt tot een fervent voorvechtster voor sekse-gelijkheid.
Regisseur Mimi Leder maakte na een serie succesvolle films als The Peacemaker (1997), Deep Impact en de mega-succesvolle Pay it Forward (2000) een verrassende overstap naar de tv-wereld. Daar was ze al bekend met series als ER (1994-2009) en The West Wing (1999-2006). In haar eerste film sinds 2000 On the Basis of Sex portretteert ze de jonge advocate Ruth Bader Ginsberg (Felicity Jones).
Specifiek gaat de film over de baanbrekende zaak Moritz v. Commissioner, waarin op een heel creatieve wijze de ongelijkheid tussen man en vrouw werd aangetoond in 1972.
We volgen de jonge Ruth Bader Ginsburg, van haar tijd die ze doorbracht in Harvard tot aan het Hof van beroep voor het 10e circuit (het beroepshof voor de staten in het mid-westen van de VS). Telkens moet ze opbotsen tegen de gesloten gelederen van het juridisch mannenbolwerk. Met hulp van manlief Martin (gespeeld door Armie Hammer) en haar dochter Jane lukt het haar toch om een bres te slechten in het mannenbastion.
In vaak saaie shots en soms houterige dialogen komt dit belangrijk onderwerp pas in het tweede helft van de film echt tot leven. Daarvoor lijkt het dat de regisseur met grote vaart zich een weg heen wilde banen door alle juridische terminologie, eerder een probaat middel in de series ER en The West Wing. Een mooie scène in de film is het moment dat we de kleine Felicity Jones gehuld in een blauw mantelpak dwars door de meute van in het zwart geklede mannen zien lopen.
De climax van de film speelt zich af in de rechtszaal waarin Ruth Bader Ginsburg alles op alles zet om de ongelijkheidszaak te winnen, als publiek zit je dan op het puntje van je stoel. Voor een completer beeld van de juriste is de documentaire RBG (2018) een betere bron, deze film appelleert meer aan het publiek die de passie van de juriste wil zien.
en abonneer je op onze nieuwsbrief.