Recensie Detroit
Detroit brengt de individuele ervaring overtuigend in beeld
In het op ware gebeurtenissen gebaseerde Detroit brengt Oscarwinnares Kathryn Bigelow de rassenrellen van de jaren ‘60 in beeld aan de hand van een gruwelijk incident in het Algiers Motel in 1967.
28-9-2017 Door: Marloes den Hoed
Still uit Detroit
Dank voor je hulp.
Larry Reed (Algee Smith) timmert als leadzanger van R&B band The Dramatics hard aan de weg en hoopt een platendeal te scoren. Vlak voor hij het podium op moet voor een uitgelaten zaal in een club besluit de politie wegens de rellen het concert af te gelasten. Balend van de gemiste kans vindt Larry met zijn vriend Fred Temple (Jacob Latimore) zijn weg naar het Algiers Motel. Daar sluiten ze zich aan bij een groep mannen die in een van de kamers verblijft. Wanneer de rellen ter sprake komen lopen de gemoederen al snel hoog op. Een van de mannen schiet met een neppistool uit het raam, en al snel daarna maakt de jonge politieagent Krauss (Will Poulter) zijn opwachting. Hij is onlangs door zijn leidinggevende op het matje geroepen omdat hij een paar dagen eerder zonder duidelijke aanleiding een Afro-Amerikaanse man heeft doodgeschoten. Vol frustratie probeert Krauss erachter te komen wie het schot gelost heeft; al snel loopt de situatie in het motel volledig uit de hand.
Detroit werd geregisseerd door Kathryn Bigelow. Het scenario nam Mark Boal voor zijn rekening. Bigelow werkte eerder met hem samen aan The Hurt Locker en Zero Dark Thirty; dat ze een uitstekend team vormen blijkt wel uit de film. Het scenario zit goed in elkaar; Bigelow zorgt voor een hoog tempo in een film vol intense scènes. Door de handheld cameravoering doet Detroit denken aan de actiefilms die Bigelow eerder maakte. Met 143 minuten is het een lange zit maar uit de film blijkt al snel waarom de tijd moest worden genomen om dit verhaal te vertellen. Het lukt Bigelow de individuele ervaring van haar personages voor, tijdens en na het incident overtuigend in beeld te brengen. Nu en dan zijn die personages wel wat voorspelbaar; vooral Krauss is een bad guy zonder enige menselijkheid. De archiefbeelden die door de film verweven zijn geven de film een diepere laag waaruit blijkt dat het onderwerp van Detroit ook vandaag de dag zeer relevant is.
Regie: Kathryn Bigelow
Cast: John Boyega, Will Poulter, Algee Smith., Jacob Latimore, Jason Mitchell, Hannah Murray, Kaitlyn Dever
In de bioscoop vanaf: 28 september
4 sterren
en abonneer je op onze nieuwsbrief.