Interview Nanouk Leopold
„Cobain is ... een emotionelere film ... toegankelijker”
Nanouk Leopold levert steeds festivalhits af. Met de film 'Cobain' lijkt ze serieus ook een groter publiek naar de bioscoop te willen trekken. BiosAgenda.nl sprak met haar over haar nieuwste film en over haar keuze een niet-getrainde acteur de hoofdrol te laten spelen.
4-4-2018 Door: Bioscoopagenda
Interview Nanouk Leopold
Dank voor je hulp.
De 15-jarige Cobain (debuutrol van Bas Keizer) maakt zich zorgen over zijn Vlaamse moeder Mia, die een zwervend bestaan leidt. Mia trekt zich niks van hem aan, wat Cobain tot drastische maatregelen doet overgaan.
Interview met Nanouk Leopold over haar nieuwste film Cobain
BiosAgenda.nl ontmoet regisseur Nanouk Leopold in een echte ‘wijnkelder’ bij Chateau Amsterdam, waar een modern klein wijnfabriekje is gevestigd. We maken ons zorgen over het oorverdovend lawaai van de luchtventilatie en kijken tegen enorme wijntanks aan. We zijn er voor een video-interview. We hebben net de lichtopstelling op gebouwd en dan wordt speciaal voor ons de luchtventilatie uitgezet. Wat voelt de plotselinge stilte als luxe. Ineens transformeert de fabriekshal in een intieme studiosetting.
Paul van de Geijn interviewt namens BiosAgenda en Aldo Paula regisseert twee cameramensen en zal af en toe een vraag tussendoor stellen.
We beginnen met twee voor de hand liggend vragen Waar gaat de film over? en Hoe zit de relatie tussen moeder en zoon in elkaar?. Beide antwoorden halen de uiteindelijke video, als ook waarom de jongen Cobain heet (zie video).
BiosAgenda (BA): Is er verder nog een reden waarom ze haar zoon Cobain heeft genoemd? Zit er iets achter? Bijvoorbeeld Kurt Cobain zat ook aan de heroïne enzo.
Nanouk Leopold (NL): Ik denk dat het voor de, eh, voor het karakter van de moeder een soort held is, die Kurt Cobain, en dat zij zelf ook een soort fantasie heeft dat ze, niet eh, ze is niet een junk die, uh zielig is of zo. Ze is iemand die gewoon een wild leven leidt en een eigen manier heeft van, uhm in het leven staan en van wat zij belangrijk vindt. Ze doet het eigenlijk met volle overtuiging zeg maar. Alleen als je nadenkt.. Er zit een soort geheim in de film: zij is 30, die moeder, en die jongen is 15, dus als je dan gaat rekenen, dan denk je: ‘’hoe oud was ze eigenlijk toen ze zwanger was en wat zit daar voor verhaal achter?’’. Dus je kan je wel voorstellen, dat er ook dingen in haar leven gebeurt zijn die misschien niet makkelijk zijn ennuh dat dat ook heeft meegeholpen hoe ze nu is zeg maar.
BA: En daar kom je niet achter in de film?
NL: Nee, daar kom je niet achter in de film
[strong]ACTEURS
BA: Cobain zelf wordt gespeeld door een hele jonge acteur, Bas Keizer, kunt u iets vertellen over hoe het was om met hem te werken?
NL: Ik ben eigenlijk een heel verwende regisseur, die vaak met acteurs werkt die heel goed geschoold zijn. Dus dat vond ik best wel spannend. Maar er zijn eigenlijk niet veel acteurs van 15 die goed geschoold zijn, dus je moet iemand vinden die gewoon een soort natuurtalent heeft. En daarvoor zijn we overal gaan kijken in Rotterdam en omstreken, maar ook in Amsterdam en eigenlijk op heel veel plekken naar jongens van 15 die in een film willen spelen. En dan gingen we zoeken bij scholen en sportverenigingen, waar je jonge mensen tegenkomt . We hebben er 500 gezien. En met 100 van die jongens heb ik gewerkt, heb ik scenes gedaan. Er ontstond al snel een klein groepje van zeg maar 10 jongeren, met wie we in weekenden workshops mee hebben gedaan, die allemaal best goed waren en die zitten ook allemaal in de film. Er is natuurlijk maar één Cobain, maar die anderen zijn de kinderen in het kinderhuis of vrienden tijdens een voetbalwedstrijd. Er zijn een aantal scènes in de film met nog meer jonge mensen en die hebben we allemaal zo gevonden.
(In de video legt de regisseur waarom haar keuze juist op de acteur Bas Keizer viel.)
NL: Ik heb eigenlijk, toen ik eenmaal wist dat Bas de rol ging spelen, heb ik de rol van Cobain iets meer naar hem toegebracht van wat hij van nature meebrengt zeg maar. Hij is een wat zachter en liever persoon dan de Cobain zoals die in het scenario was. Maar dan zijn eigenlijk dingen die ik altijd doe, als je weet wie de acteur is die het gaat spelen, die brengt gewoon die dingen met zich mee, ennuh, en dan moet je dat bij elkaar brengen en het beste ervan gebruiken zeg maar.
BA: Verder zijn het vooral de Vlaamse acteurs Wim Opbrouck, die we eerder in de film Boven is het stil zagen, en "Noami Velissariou" die opvallen. Waarom heeft u voor Velissariou gekozen?
NL: Naomi kende ik vooral uit het theater, die heeft nog niet heel veel filmervaring, maar zij is echt een hele, hele goeie, hele mooie actrice. En een heel ontwapenende eh, met een heel ontwapenende charme, wat heel belangrijk was voor deze rol, dat je toch ook geloofd dat je toch ook geloofd dat het een leuk iemand is. Dat het niet alleen maar een moeder is die eh, ja misschien, ze is eigenlijk helemaal geen moeder voor hem. Ze weet helemaal niet wat een moeder is, maar ze is wel een heel ontwapenend iemand, waar je bij wilt zijn en dat je ook geloofd dat Cobain graag bij zijn moeder wil zijn. Ze zijn eigenlijk meer een soort vrienden, maar natuurlijk uiteindelijk helemaal niet, maar dat is een beetje de vorm die ze samen gevonden hebben van.. matties.
NL: Maar Wim Opbrouck, dat moet ik nog even zeggen. Ik wil eigenlijk elke film met Wim Opbrouck maken. Ik vind hem een waanzinnig goede acteur. Ik werk heel graag met hem en bij Boven is het stil merkte ik voor het eerst dat het lukte, want hij is eigenlijk heel druk bezet en … moeilijk in te plannen …
BA: Waarom die mix van Vlaamse en Nederlandse acteurs? Of is dat gewoon zo gegaan?
NL: Ja, ik eh, ik kies gewoon voor de beste. Ik bedoel, wat ook bij het verhaal past en …
[strong]SCENARIO
BA: Stienette Bosklopper schreef ditmaal het scenario?
NL: Ik heb tot nu toe alle scenario’s zelf geschreven, behalve deze. Stienette had een scenario geschreven en wilde dat eigenlijk met een jonge filmmaker gaan realiseren. Ze dacht dat het een debuutfilm van iemand zou worden. En ze had mij gevraagd of ik het wilde lezen om advies te geven aan wie ze dat kon geven ennuh, ik las dat en toen wou ik het heel erg zelf maken, dus toen vroeg ik: ,,Mag dat?’’. Maar dat had zij eigenlijk niet aan zien komen, omdat ik altijd mijn eigen scenario’s schrijf, alleen ik wilde heel graag iets anders maken. Een andere kant op en daarvoor is het heel fijn om dan niet met je eigen materiaal te werken.
[strong]STRAATLEVEN
BA: U mengt in uw film echte acteurs met mensen die daadwerkelijk op straat leven, hoe ging dit in zijn werk? (In de video beantwoordt de regisseur deze vraag uitgebreid, wat de video niet haalde is het volgende deel van haar antwoord).
NL: In de film is een scène waar een voetbalwedstrijd en een bbq wordt georganiseerd voor daklozen. Dat is ook iets wat die stichting in het echt doet, dus dan hebben we gevraagd of al die mensen mee wilden doen, om dat nog een keer te doen en dan voor de film. Dat werd een soort dag in het park met hele mooie momenten, tussen figuranten en acteurs en wat heel organisch eigenlijk gegroeid is die scène.
Iedereen ging eigenlijk van zelf meedoen iedereen, het was een hele organische situatie. Van te voren hadden we niet heel veel dingen bepaald. Ik zei bijvoorbeeld tegen Bas, ga maar even helpen met de bbq en dan gaat hij gewoon die kippetjes aan mensen geven, dan komen mensen ook echt iets halen, en dan zegt ie wil je saus erop ofzo weet je wel. Dus dat zijn allemaal een soort geïmproviseerde momenten die gewoon daar ook echt plaats vonden.
Aldo Paula: Uw eerdere films speelden zich af in gegoede milieus, met Boven is het stil gaat het ineens over gewone mensen en nu zelfs over mensen die op straat leven. Hoe dat zo?
NL: Wat ik heel bijzonder vond aan Boven is het stil, is dat ik inderdaad in een ander milieu het verhaal had geplaatst en ik wist eigenlijk helemaal niks van boeren of koeien of … en dat is dan iets … daar ga je je in verdiepen en dan ga je researchen en dan … leer je die wereld kennen. Dat was voor mij een openbaring. Ik dacht “nu kan ik eigenlijk alle werelden, verkennen waar je niet zo snel zelf aan denkt of zo of waar je niet vandaan komt”. Ik weet het niet … ik vond het een hele mooie wereld, deze wereld waarin Cobain zich in verplaatst.
[strong]NIRVANA
BA: Is deze film iets voor Nirvana-fans?
NL: Het is natuurlijk ingewikkeld dat die Cobain heet, als je denkt dat die film over Kurt Cobain gaat. Maar het gaat zeker wel over iemand die helemaal geïnspireerd was op het leven van, van Cobain, en eh, een beetje in die soort van rock & roll traditie heeft geleefd, en de consequenties daarvoor zijn bij het kind. Ja, ik weet niet of dat een antwoord is maar het heeft met elkaar te maken.
We hebben het ook over haar nieuwe project en over wat zij goed vindt aan films, die antwoorden vormen de basis voor toekomstige video’s.
Zodra we stoppen komen de wijnmakers binnensnellen en gaan de ventilatoren weer aan en zitten we ineens niet meer in een intieme setting te praten maar gewoon weer in een fabriekshal. Cobain is vanaf deze week te zien in maar liefst 25 bioscopen in heel het land, de grootste uitrol voor een film van Leopold tot nu toe.
en abonneer je op onze nieuwsbrief.