Het Diner: 'dit zijn hele enge mensen'
In gesprek met cast en regisseur Het Diner
Aanstaande donderdag komt Het Diner uit, de verfilming van de gelijknamige bestseller van Herman Koch. BiosAgenda.nl sprak met hoofdrolspelers Thekla Reuten, Jacob Derwig, Kim van Kooten en regisseur Menno Meyjes.
4-11-2013 Door: Bioscoopagenda
Kim van Kooten en Jacob Derwig (c) Arjo Frank
Dank voor je hulp.
De naam Menno Meyjes zal misschien niet bij iedereen direct een belletje doen rinkelen. Toch heeft hij een indrukwekkende staat van dienst in het buitenland. Zo schreef hij het script van The Color Purple en was hij een van de auteurs van Indiana Jones and the Last Crusade. Als regisseur maakte hij onder andere Max en Martian Child.
Meyjes kreeg in Amerika het aanbod om de Amerikaanse versie van Het Diner te maken. Hij besloot echter om een Nederlandse versie te maken.
Menno Meyjes (MM): 'Deze film werd mij aangeboden toen er nog geen Engelse versie van het boek was. Ik geloofde daar niet helemaal in. Ik las het in het Nederlands en ik zag vooral de gekheid van de taal. De taal is een soort van virus voor Paul. Hij is ziek van die taal. Dat ziedende, dat razende Nederlands vond ik erg interessant. Het leek mij een hele klus om dat milieu over te hevelen naar Amerika. Het probleem was voor mij dat een Amerikaanse politicus nooit zal afspreken in een restaurant en dat hij daar met zijn familie in discussie zal treden. Een Amerikaanse politicus zal meteen actie ondernemen, een persconferentie geven waarbij zijn zoon wordt afgevoerd naar rehab. In Nederland is een soort overlegcultuur. Als ik een Engelse vertaling had gelezen had ik misschien niet besloten om in het Nederlands te draaien.'
(Overigens is het bekend geworden dat de Amerikaanse versie van Het Diner verfilmd gaat worden door Cate Blanchett)
Voor wie het boek nog niet heeft gelezen: Het Diner gaat over twee stellen die in een restaurant bij elkaar komen. Ze moeten praten over hun zoons die iets verschrikkelijks op hun geweten hebben. Jacob Derwig speelt de rol van verteller Paul.
MM: 'Toen ik Jacob zag dacht ik meteen dat hij een uitstekende Paul was. Je moet een acteur nemen van de kwaliteit van Jacob, die je kan zien denken. John Cusack kan je zien denken, Richard Burton kon je zien denken. Jacob kan dat ook.'
Met zijn centrale rol in Het Diner heeft Jacob Derwig zijn grootste filmrol sinds jaren te pakken.
Jacob Derwig: 'Het was niet zo dat ik geen hoofdrollen wilde spelen maar het kwam er gewoon niet van. Ik was vast verbonden aan Toneelgroep Amsterdam en dan overlapten draaiperiodes van films met mijn werk daar. Door planningsproblemen kwam het er gewoon niet van.'
Thekla Reuten (TR): 'Het was voor ons grappig dat Menno weinig Nederlandse acteurs kende. Hij was daardoor heel onbevooroordeeld. Zo vertelde hij aan Kim van Kooten dat in Jacob Derwig zo'n geweldige hoofdrolspeler had gevonden, niet wetende dat Kim zijn vrouw is. Hij heeft gewoon iedereen gekozen die hij voor de rol het beste vond.'
MM: 'Eigenlijk was alleen de rol van Claire even zoeken. Er zaten actrices bij die heel goed waren maar als ik echter Serge was, was ik dezelfde avond nog naar de politie gegaan. Ik wilde dat Claire de meest krankzinnige dingen kon zeggen. Eigenlijk ga je er in mee maar waar heeft ze het nou eigenlijk over? Thekla doet dat met een soort suikerwolk er omheen, als een verleidelijke Gooische dame.'
TR: 'Voor mij is Claire een gewonde vrouw, in de zin dat ze jarenlang haar leven voor elkaar had en dat in elkaar heeft zien storten. Ze probeert als een dier haar gezin te beschermen en het broze familiegeluk wat er nog is overeind te houden. Dat doet ze echter met weinig empathie voor de rest van de wereld.'
Het resultaat mag er zijn. Het Diner is een strakke, spannende film geworden met een sterke spanningsboog. De fans van het boek kunnen ook opgelucht zijn: het verhaal is nauwelijks geweld aangedaan. In het boek wordt langzaamaan duidelijk dat Paul als verteller niet geheel betrouwbaar is. Ook wordt halverwege het boek bekend dat Paul een gewelddadige persoonlijkheid heeft. In de film wordt dit echter meteen aan het begin duidelijk.
MM: 'Ik had twee redenen om dat te doen. Ik wilde Paul meteen neer kunnen zetten zodat het publiek meteen een hoop van hem af wist. De tweede reden is dat ik het publiek daarmee ook op een dwaalspoor kon zetten: Paul is gek, dus de jongen is ook gek. Maar er is natuurlijk meer aan hand.'
TR: 'Als je het boek leest moet je vaak lachen om de spitsvondigheden van Paul: je vindt hem geestig. Op een gegeven moment kruipen de personages onder je huid en heb je door dat dit hele enge mensen zijn. Dat heb je heel lang niet door.'
Kim van Kooten (KK): 'Het zijn cynische vervelende mensen. Dat vind ik wel leuk: dat zit ook in de film. Het is vrij hard allemaal, vrij rauw, hard licht ook.'
Hoewel Meyjes niet eerder in Nederland heeft gewerkt zijn er volgens hem weinig verschillen in het werken in Nederland ten opzichte van Amerika.
MM: 'In wezen valt dat wel mee. Je staat daar uiteindelijk toch met een camera te filmen, je zegt ook actie, je hoopt dat de acteurs een goede dag hebben. Je maakt de film toch met dezelfde basis van mensen. Als ik dan verschillen moet noemen valt het me op dat de crew in Nederland heel betrokken is. In Amerika staat de gaffer in de eerste week nog naast je maar in de derde week staan ze alleen nog bij hun kornuiten. and they're mailing it in. Hier heeft iedereen een mening.'
Menno Meyjes heeft tijdens de draaiperiode een grote indruk gemaakt op de acteurs. Tijdens de interviews vallen dan ook louter warme woorden over de regisseur.
KK: 'Menno houdt van acteurs. Hij is heel erg bezig met hoe wij ons voelen. Als we er niet uitkwamen dan had hij altijd net een goede aanwijzing waardoor je de scene wel snapt. Zo moest Harpert Michielsen, die de rol van gerant speelt, vertellen over de herkomst van olijven. Menno gaf daarbij de aanwijzing dat hij het moest spelen alsof hij de de begrafenisondernemer van de olijven was. Dat is een hele goede aanwijzing, dat is voor een acteur heel leuk.'
TR: 'Menno is een echte acteursregisseur. Hij zorgt dat je net iets hoger op niveau speelt. Menno heeft echt een visie op het verhaal die hij constant trouw is, bij het licht, bij cameravoering. De manier waarop het verhaal visueel wordt vertelt maakt de camera haast een soort personage in de film.'
Het diner is vanaf 7 november te zien in heel Nederland.
en abonneer je op onze nieuwsbrief.