'Oekraïne is georganiseerd als de maffia'
In gesprek met de regisseur van The Tribe
Deze week is op het IFFR de film The Tribe te zien, een film die meerderen malen werd bekroond op diverse festivals. BiosAgenda.nl sprak met regisseur "Miroslav Slaboshpitsky" over deze bijzondere, intense film.
8-2-2015 Door: Quirijn Foeken
'Oekraïne is georganiseerd als de maffia'
Dank voor je hulp.
The Tribe valt direct op doordat de film volledig in gebarentaal is gesproken. Daarnaast is er voor gekozen om geen gebruik te maken van ondertiteling. Het verhaal is echter goed te volgen. The Tribe gaat over een jongen die terecht komt terecht een school voor dove jongeren. Daar maakt hij kennis met The Tribe: een crimineel netwerk dat zich bezighoudt met prostitutie en diefstal. Door overvallen te plegen klimt Sergey in de ranken van the Tribe. Als hij een van de prostituees wilt beschermen breekt hij de ongeschreven regels.
BiosAgenda.nl: U maakte deze film als een ode aan de stille film. Wat vindt u zo mooi aan deze films?
Miroslav Slaboshpitsky (MS): 'De film als medium heeft zich lang ontwikkeld en het verandert voortdurend. Het bestaat nu al meer dan 100 jaar. In de begindagen van de film was het nog allemaal nieuw en jong. Het had daardoor veel kracht, plezier en energie. Dat vind ik er zo mooi aan. Film is nu volwassen en er zijn veel meer geld en middelen beschikbaar. Dat is een wezenlijk verschil.'
BiosAgenda.nl: Hoe moest uw film hier dan aan refereren?
MS: 'Ik wilde iets maken wat teruggreep op die tijd. In de stomme film zag je wel teksten in beeld die de scene uitlegde. Maar tegelijkertijd werden de films van Charlie Chaplin overal in de wereld bekeken, dus film werd een taal die wereldwijd werd begrepen.'
BiosAgenda.nl: In de film worden er vrij weinig close-ups gebruikt waardoor je zeer goed moet opletten wat er op het scherm gebeurd. Komt dat ook van de stille film vandaan?
MS: 'Nee, dat heeft er meer mee te maken dat de mensen doof zijn. Zij communiceren met hun hele lichaam, niet alleen met hun hoofd en handen. Dus dan moet je ze volledig in beeld houden.'
BiosAgenda.nl: U heeft eerder een korte film gemaakt met dove acteurs. Waar komt deze fascinatie vandaan?
MS: 'Daar is niet echt een Freudiaanse verklaring voor. Ik had geen dove vriendin of familielid ofzo. Tegenover de school waar ik zat stond echter een doveninstituut. Wij hadden ging vaak met hun vechten. Ik was toen al geïnteresseerd in hun taal, hoe ze met elkaar communiceerden. Ik liep al langer met het idee om een stille film te maken. Daar had je toch echt mensen voor nodig die geen gesproken taal spreken.'
BiosAgenda.nl: Ik las ergens dat het verhaal van de film is gebaseerd is op uw eigen schoolervaringen?
MS: 'Gelukkig is het niet allemaal gebaseerd op mijn ervaringen. Ik heb daar nooit iemand vermoord, ook al had ik misschien wel moeten doen haha! De film is opgenomen op de school waar ik zelf zat. Op die school was er wel een duidelijke hiërarchie. Tien jongens die een aantal klassen hoger zaten gingen naar de gevangenis vanwege een groepsverkrachting. Die elementen zie je dus terug in de film.'
BiosAgenda.nl: Was er dan echt een bende actief?
MS: 'Er was niet zozeer een bende actief zoals je die in Amerikaanse films ziet maar er liepen wel halve criminelen rond. Het was niet ok.'
BiosAgenda.nl: Door geen gebruik te maken van het gesproken woord of ondertitels is de film heel universeel. Maar zegt deze film ook iets over Oekraïne?
MS: 'Als ik een film maak denk ik op dat moment niet na over universele gebeurtenissen of gebeurtenissen in het land. Sommige filmcritici zien er echter een metafoor in voor de Oekraïense Maidanrevolutie in 2013. De film is namelijk gemaakt rond die tijd. De laatste scenes werden gemaakt toen Poetin de Krim binnenviel. Ik denk dat zowel de Oekraïense als de Russische maatschappij is georganiseerd in een soort maffiastructuur. Aan de onderkant van de maatschappij krijgen mensen hun geld en dat verdwijnt vervolgens naar boven. In die zin is de film een reflectie van Oekraïne. Een vriend van me uit Engeland, die zeer links is, zei dat de film over kapitalisme gaat. Ik ben het daar echter niet mee eens.'
BiosAgenda.nl: De acteurs in deze film hadden allemaal geen acteerervaring. Waarom heeft u daarvoor gekozen?
MS: 'Het was makkelijker om met ze te werken dan met professionals. Professionals hebben vaak hun eigen technieken en stempel. Dan moet je op zoek naar een overeenkomst in werkwijze. Dat hoefde nu niet. Daarnaast hebben we elke scene een week lang gerepeteerd voordat we het opnamen. De acteurs leefden met zijn allen bij elkaar waardoor het een soort kleine sekte werd.'
The Tribe is nu te zien op het International Film Festival Rotterdam en draait vanaf 5 februari in de Nederlandse bioscopen.
en abonneer je op onze nieuwsbrief.